Polacy wracają do krajowych wakacji. Rośnie optymizm hotelarzy i restauratorów
Sektor hotelarsko-gastronomiczny z nadzieją patrzy na II kwartał 2025 roku. Subindeks Barometru EFL dla branży HoReCa osiągnął wartość 52,7 pkt., co oznacza wzrost o 2,7 pkt. w porównaniu do poprzedniego kwartału. To drugi z rzędu wzrost wskaźnika i jeden z najlepszych wyników od niemal czterech lat, napędzany m.in. Wielkanocą i Majówką. Eksperci przewidują, że wakacje mogą przynieść jeszcze lepsze rezultaty.
Drugi kwartał, który historycznie był dla HoReCa najtrudniejszy, dziś pokazuje oznaki stabilizacji i rosnącego optymizmu. Wiosenne święta i długi weekend majowy coraz silniej wpływają na wzrosty w branży. Spodziewamy się jeszcze lepszego odczytu w III kwartale – sezon urlopowy może przynieść rekordowe obłożenie
– mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Optymizm przedsiębiorców wynika z prognozowanego wzrostu sprzedaży – 18% hotelarzy i restauratorów oczekuje większej liczby zamówień i gości w okresie kwiecień-czerwiec, wobec 13% w I kwartale. Stabilizację przewiduje 73% badanych, a tylko 9% obawia się pogorszenia sytuacji. Poprawę płynności finansowej prognozuje 14% przedsiębiorców, podczas gdy kwartał wcześniej aż 20% spodziewało się jej pogorszenia.
Inwestycje również nabierają tempa – 18% firm planuje zwiększyć nakłady, w porównaniu do 13% w poprzednim kwartale.
Jeśli utrzyma się obecna tendencja wzrostowa, a wakacyjny popyt dopisze, 2025 rok może okazać się pierwszym od czasów pandemii, w którym sektor HoReCa wróci do pełnej rentowności
– podkreśla Woźniak.
Dodatkowym impulsem dla branży jest rosnąca popularność Polski jako celu wakacyjnych podróży. Według badania Rankomat.pl, aż 52% Polaków planuje spędzić urlop w kraju, co daje sektorowi szansę na silne odbicie. Warto jednak zauważyć, że zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne spadło – tylko 10% firm widzi taką potrzebę, wobec 24% w I kwartale.
Główny indeks Barometru EFL dla wszystkich branż wyniósł 50,6 pkt., nieznacznie spadając o 0,1 pkt. w porównaniu do I kwartału. Jednak w sektorze HoReCa nastroje są wyraźnie lepsze, co zwiastuje udany sezon wakacyjny i potencjał do dalszego rozwoju.