Niemcy boją się polskiej inwestycji w Świnoujściu. Za wszelką cenę chcą ją powstrzymać
W październiku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie wydała decyzję o oddziaływaniu na środowisko portu kontenerowego w Świnoujściu. Prawidłowość tej decyzji zakwestionowało stowarzyszenie Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV). Mówi ono jedno głosem z partią Zielonych i niemieckimi samorządowcami z wyspy Uznam.
Głębokowodny port kontenerowy w Świnoujściu ma powstać na prawym brzegu Odry i umożliwić przeładunek 2 mln TEU rocznie. Nowy port byłby drugim najważniejszym portem kontenerowym w Polsce.
W toku przeprowadzonej oceny oddziaływania na środowisko uwzględniono postępowanie transgraniczne, które prowadzono równolegle z procedurą krajową
– zapewniła Deutsche Welle Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie.
Jak podaje RDOŚ, podczas przeprowadzonych w Szczecinie we wrześniu konsultacji transgranicznych sporządzono protokół, który zawiera uzgodnienia ze stroną niemiecką. Na postawie tych uzgodnień wydana została następnie decyzja o oddziaływaniu na środowisko.
BLV ramie w ramię z niemiecką gminą
Prezes stowarzyszenia BLV Rainer Sauerwein twierdzi, że strona polska celowo ograniczyła przedmiot analizy do budynków związanych z portem kontenerowym.
Polskie i niemieckie obszary Natura 2000 od strony morza i lądu nie zostały w ogóle uwzględnione w tej analizie
– powiedział Sauerwein redakcji Deutsche Welle.
BLV podpisało umowę o współpracy z gminą Heringsdorf, położoną na wyspie Uznam, bezpośrednio przy granicy z Polską. Jej celem ma być przeprowadzenie analizy oddziaływania na środowisko.
W związku z wniesieniem odwołań od wydanej w październiku decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, akta sprawy zostały przekazane do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) w celu ich rozpatrzenia.
Niemieccy zieloni chcą zablokowania projektu
Do odwołania się od decyzji RDOŚ przekonują także inni politycy z partii Zielonych. Jutta Wegner, która zasiada w parlamencie Meklemburgii Pomorza Przedniego, uważa, że należy wykorzystać wszystkie możliwości prawne, aby wyegzekwować zgodną z prawem procedurę transgraniczną zgodnie z niemiecko-polskim porozumieniem w sprawie ocen oddziaływania na środowisko.
Natomiast stowarzyszenie BLV zdecydowało się dodatkowo na aktualizację swojej petycji do Parlamentu Europejskiego, do której dołączone zostały kolejne krytyczne uwagi związane z projektem budowy portu kontenerowego w Świnoujściu.
MD/źródło: Deutsche Welle