Dziś Międzynarodowy Dzień Kierowcy Zawodowego. Co o nich wiemy?
W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana, ale niesie ze sobą niepodważalną wartość dla społeczeństw, a także dla gospodarek krajów na całym świecie. Zawodowi kierowcy, bo o nich mowa, przemierzają nawet kilkaset tysięcy kilometrów rocznie, żeby dostarczyć towar na czas. Skalę ich pracy pokazują liczby. Według danych z Eurosender, dwa lata temu blisko 14 mld ton towarów zostało przewiezionych drogą lądową w UE. Co wiemy o kierowcach ciężarówek? Z jakimi wyzwaniami na co dzień się mierzą i jakie mają oczekiwania i potrzeby? Czy nadal rynek cierpi na brak rąk do pracy, a także jak można wspierać ten zawód, by w przyszłości nie zabrakło tych, którzy dzisiaj dbają o to, co znajdujemy na sklepowych półkach?
Międzynarodowy Dzień Kierowcy Zawodowego obchodzony jest w drugi piątek maja, nieprzerwanie od 2016 roku. Święto to powstało z inicjatywy dwóch organizacji – UICR, które jest największym stowarzyszeniem kierowców zawodowych w branży transportowej, skupiającej 1,8 mln truckerów na całym świecie oraz IRU – Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego.
Wprawdzie formalnie 10 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kierowcy Zawodowego, ale w Eurowag co roku świętujemy ten dzień już miesiąc wcześniej. Chcąc docenić i podkreślić rolę tej grupy zawodowej postanowiliśmy 19 kwietnia ustanowić w naszej firmie Dniem Kierowcy. W tym czasie organizujemy na jednej z wybranych stacji specjalne akcje z poczęstunkiem i prezentami, aby każdy trucker, który się na niej zatrzyma, mógł poczuć się docenionym. Działania wspierające kierowców są dla nas niezwykle ważne, bo zdajemy sobie sprawę z tego z jakimi wyzwaniami na co dzień ta grupa zawodowa musi się mierzyć
– mówi Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Eurowag.
Kto jeździ za kierownicą europejskiej ciężarówki?
Według danych IRU jest to w zdecydowanej większości mężczyzna, w sile wieku, mający średnio 47 lat. W grupie pracowników najwięcej, bo 60 proc. stanowią osoby w wieku 25-55 lat, co trzeci kierowca ma więcej niż 55 lat, z kolei w Europie najmniejszą grupę stanowią młodzi adepci – tylko 5 proc. wszystkich truckerów ma mniej niż 25 lat. Co to oznacza dla transportu?
Zjawisko „starzejącego się” zawodu kierowcy jest widoczne na wielu kontynentach i nie dotyka tylko tej branży. To co możemy i musimy zrobić, to wykonywanie pracy u podstaw, czyli z jednej strony odpowiednia promocja tego zawodu w szkołach, podejmowanie inicjatyw, mających za zadanie zmienić postrzeganie tej branży przez nowe pokolenia, a także – zmienianie i unowocześnianie transportu, czyli to co robi Eurowag. Pokazujemy, że transport może być innowacyjny, czysty, wydajny i sprawiedliwy, praca w tym zawodzie satysfakcjonująca i prostsza choćby przy pomocy odpowiednich narzędzi i technologii. Wierzymy, że to co robimy, nie pozostanie bez wpływu na odbiór sektora TSL w przyszłości
– dodaje ekspert.
Coraz więcej kobiet za kółkiem
Panie coraz częściej udowadniają, że zawód kierowcy to nie tylko domena mężczyzn i tym samym walczą ze stereotypami i utartymi od pokoleń przekonaniami. Odsetek kobiet w zawodzie się zwiększa, o czym świadczą wyniki tegorocznej edycji raportu PITD. W badaniu wzięło udział aż 19 proc. respondentek, podczas gdy w ubiegłorocznej edycji było ich zaledwie 2 proc.
Kobiety w transporcie od lat udowadniają, że są świetnymi pracownikami i zdolnymi kierowcami i liczę na to, że będzie ich coraz więcej. Ważne jest, żeby zachęcać i uświadamiać panie, że ta praca jest również dla nich. Kluczowe będzie tutaj podejście mężczyzn, którzy mogą i powinni wspierać swoje koleżanki po fachu w tej ekscytującej zawodowej drodze
– komentuje Iwona Blecharczyk, Trucking Girl, właścicielka firmy Imagination Group i ambasadorka Eurowag.
Obecna sytuacja kierowców na rynku
Niedobór kierowców ciężarówek jest wyzwaniem, które od wielu lat ma wpływ na Europę, ale wciąż nie zostało rozwiązane. Raport IRU przewiduje, że do 2028 roku Europa będzie miała 745 000 nieobsadzonych stanowisk kierowców ciężarówek. Wpływ na te liczby ma również zjawisko „starzejącego się” zawodu. Mimo że w Polsce sytuacja na rynku zatrudnienia uległa zmianom i widoczne jest ograniczenie zatrudnienia w firmach, a czas szukania pracy przez kierowców w niektórych przypadkach się wydłuża, to problem deficytu jest i nadal będzie towarzyszył branży TSL.
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że ten zawód jest tak społecznie istotny, jak zawód policjanta, lekarza czy strażaka. Ci ludzie codziennie poświęcają dużą część swojego życia a nierzadko narażają też swoje bezpieczeństwo po to, byśmy mogli kupić potrzebne nam leki w aptekach, produkty spożywcze czy ubrania. Brak rąk do pracy w tym zawodzie może być druzgocący, dlatego należy robić wszystko, by z jednej strony poprawiać warunki pracy tej grupy pracowników, dbać o ich bezpieczeństwo i zdrowie, a z drugiej strony zachęcać nowe pokolenia do tego, by chciały ten zawód wykonywać
– dodaje Tomasz Góralewicz.
Wypalenie za kierownicą ciężarówki
Mówi się, że wypalenie może dotknąć każdego, bez względu na wiek, płeć czy wykonywany zawód, ale w przypadku kierowców zdarza się częściej. Dlaczego? Tygodnie poza domem, trudne warunki, rozłąka z rodziną, obcy kraj, złe odżywianie, zmęczenie i niedosypianie powodują duże obciążenie zarówno psychiczne, jak i fizyczne. A to prowadzi do syndromu wypalonego kierowcy lub nawet depresji.
Nie da się ukryć, że zawód kierowcy jest trudny i wymaga poświęcenia. Brak motywacji do pracy może być spotęgowany samotnością i tygodniami spędzonymi z dala od domu, przemęczeniem czy brakiem odpowiednich miejsc do odpoczynku. Dlatego też w Eurowag rozwijamy platformę cyfrową, również z myślą o kierowcach w trasie. Nasze rozwiązania pomagają truckerom efektywniej zarządzać wszystkimi aspektami związanymi z podróżą, co pozwala zaoszczędzać czas i zapewnić im wygodną jazdę
– zaznacza ekspert Eurowag.
Zadbać o bezpieczeństwo najważniejszych
Technologie są nieocenionym wsparciem dla kierowców, ponieważ zwiększają ich bezpieczeństwo drodze, jak i na parkingach. Firmy dostarczają narzędzia do śledzenia i dokonywania bezpiecznych płatności, które wspierają rozliczenia kierowców zgodnie z przepisami.
Bezpieczeństwo kierowców powinno być priorytetem dla wszystkich przedsiębiorców, a bez odpowiednich rozwiązań cyfrowych w firmie jest to trudne zadanie do wykonania, a wręcz prawie niemożliwe. Co więcej, technologia nie tylko wspiera kierowców w codziennej pracy, ale także może promować odpowiedzialne zachowanie wśród truckerów na drodze
– dodaje Tomasz Góralewicz.
MD