Kolorowe baterie AA ułożone obok siebie.

Baterie litowo-jonowe: największy polski hit eksportowy

22.05.2025
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

W I kwartale 2025 roku Polska umocniła swoją pozycję jako jeden z liderów eksportu w Unii Europejskiej, zajmując 7. miejsce wśród największych eksporterów produktów w UE i 6. miejsce jako dostawca towarów wewnątrz Wspólnoty – wynika z raportu Tygodnika Gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Jak podkreśla Aleksandra Sojka, autorka analizy, Polska jest jednym z kluczowych eksporterów w około jednej czwartej wszystkich kategorii produktowych, plasując się w pierwszej piątce w aż 1544 z nich.

Hity eksportowe pod presją

Tradycyjne polskie specjalności eksportowe, takie jak akumulatory litowo-jonowe, pojazdy do przewozu towarów i papierosy, nadal dominują na unijnym rynku, choć odnotowały spadki. Eksport akumulatorów litowo-jonowych osiągnął wartość 1,38 mld euro, ale spadł o ponad 6% w porównaniu z I kwartałem 2024 roku.

Mimo to Polska utrzymuje pozycję lidera w UE z 20-procentowym udziałem w całkowitym eksporcie UE w tej kategorii

– zauważa Aleksandra Sojka. Spadek wynika z pogłębiającego się załamania eksportu, które rozpoczęło się w 2024 roku, podczas gdy Czesi i Holendrzy zwiększyli swoją aktywność na tym rynku.

Podobnie w przypadku pojazdów do transportu towarów Polska odnotowała 25-procentowy spadek eksportu, przy wartości 1,1 mld euro, zajmując 4. miejsce w UE z 15-procentowym udziałem.

Polska odpowiadała za około 7 proc. globalnego eksportu w tej kategorii, kontynuując trend spadkowy z 2023 r.

– wskazuje Sojka.

Globalna konkurencja, zwłaszcza ze strony Meksyku, oraz słabszy popyt w UE, szczególnie w Niemczech, osłabiły dynamikę tego sektora. Eksport papierosów, mimo utrzymania pozycji lidera w UE z 30-procentowym udziałem, również spadł o 6%, co może być efektem globalnego zmniejszenia popytu.

Telewizory i motoryzacja pod kreską

Polska pozostaje liderem w eksporcie telewizorów w UE, z 30-procentowym udziałem, ale wartość eksportu spadła o 8%. Słaba koniunktura w niemieckiej branży motoryzacyjnej wpłynęła na łańcuchy dostaw, co przełożyło się na niższy eksport polskich części do pojazdów, takich jak elementy nadwozia.

Zahamowanie dynamiki wzrostu w branży motoryzacyjnej, szczególnie w Niemczech, wpłynęło na niższe wartości eksportu

– wyjaśnia Sojka.

Nowe gwiazdy eksportu

Mimo trudnej sytuacji międzynarodowej polski eksport w I kwartale 2025 roku utrzymał poziom z poprzedniego roku, a w niektórych kategoriach odnotowano imponujące wzrosty. Eksport maszyn cyfrowych do przetwarzania danych wzrósł o 30%, osiągając wartość 0,81 mld euro.

Polska dominuje w UE w tej kategorii z udziałem ponad 55 proc. całkowitego eksportu Unii

– podkreśla Sojka.

Na rynku globalnym Polska ustępuje jedynie Tajwanowi i USA, z 14-procentowym udziałem w światowym handlu.

Znaczące wzrosty odnotowano także w eksporcie konstrukcji stalowych, części silników odrzutowych oraz leków, z dynamiką na poziomie 12%. Polska zajmuje соответственно 1., 2. i 14. miejsce w UE w tych kategoriach. W sektorze spożywczym liderem jest eksport świeżych i chłodzonych części drobiu, który wzrósł o 18%, osiągając wartość 0,65 mld euro.

Polska była liderem w eksporcie tej kategorii z 35-procentowym udziałem w eksporcie UE

– wskazuje Sojka.

Polska na eksportowej mapie Europy

Mimo spadków w kluczowych kategoriach Polska pozostaje jednym z filarów unijnego eksportu, dominując w wielu niszach. Wyzwania, takie jak słaby popyt w UE, zmiany w łańcuchach dostaw czy rosnąca konkurencja globalna, nie osłabiły pozycji kraju jako eksportera. Wzrosty w nowych kategoriach, takich jak maszyny cyfrowe czy produkty spożywcze, pokazują, że Polska potrafi dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.

Jak podsumowuje Aleksandra Sojka:

Polska jest jednym z kluczowych eksporterów w około jednej czwartej wszystkich kategorii produktowych

Źródło: Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA