W ubiegłym roku liczba „elektryków” w Polsce wzrosła dwukrotnie
W Polsce w 2022 roku o 130 proc. wzrosła liczba elektrycznych względem roku 2021. Wciąż jednak ich udział w ogóle liczby samochodów elektrycznych wynosi zarazem 0,12 proc. – czytamy w najnowszym tygodniku Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Trzy miliony elektryków w UE
Liczba „elektryków” zarejestrowanych w państwach UE w 2022 r. wyniosła ok. 3,2 mln. Oznacza to wzrost o około 1,1 mln sztuk w stosunku do 2021 r., a w stosunku do 2020 r. o 2,0 mln (wzrost o ok. 180 proc.). Prawie co trzeci z samochodów elektrycznych na terenie UE znajdował się w Niemczech (1 mln). Kolejne miejsca zajmują Francja (0,69 mln) i Holandia (0,33 mln).
Między 2021 r. a 2022 r. największą dynamikę wzrostu liczby samochodów elektrycznych zanotowano w Bułgarii (o 226 proc.), na Węgrzech (224 proc.), Litwie (143 proc.) oraz w Polsce (130 proc.). Średnia unijna wyniosła 57 proc.
Szacuje się, że przez całą bieżącą dekadę liczba BEV w Europie zwiększy się ok. 10 razy, do ok. 30 mln sztuk w 2030 roku.
Mimo dużej dynamiki wzrostu liczby „elektryków” ich udział w ogólnej liczbie samochodów osobowych w UE nadal jest stosunkowo niewielki. Wśród państw UE największy odsetek tego typu aut mają: Szwecja (4,2 proc.), Dania (4,0 proc.) i Holandia (3,7 proc.,), najniższy zaś Cypr (0,09 proc.) i Grecja (0,11 proc.). W Polsce udział ten wynosi 0,12 proc. (ok. 31 tys. sztuk), co w UE plasuje nas na 3. miejscu od końca.
SUVy to już połowa rynku w Polsce
Utrzymuje się rosnąca popularność większych i bardziej emisyjnych samochodów klasy terenowej, w tym SUV. Choć w 2022 r. sprzedaż samochodów na świecie nieznacznie spadła, to popularność SUV zwiększyła się: w stosunku do 2021 r. sprzedano ich o ok. 1 mln sztuk więcej, co stanowiło już 46 proc. światowej sprzedaży.
Mimo że i w tej klasie rośnie udział samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym, to nadal stanowią one wyraźną mniejszość w całkowitej liczbie SUV (w 2022 r. ok. 16 proc.).
W Polsce sprzedaż SUV wzrosła o ok. 3 proc r/r, do 198 tys., co stanowi już blisko połowę rynku. Niewielki udział samochodów elektrycznych przy wciąż rosnącej liczbie samochodów osobowych ogółem (w latach 2011-2021 r. w UE wzrost z 211 mln do 253 mln, w Polsce z 17,2 mln do 25,9 mln sztuk), a także zwiększający się udział większych samochodów typu SUV spowalniają ograniczanie emisyjności transportu.
Transport odpowiada za jedną czwartą emisji wszystkich gazów cieplarnianych w UE. Jeśli Unia chce zrealizować cele Europejskiego Zielonego Ładu, to emisja gazów cieplarnianych pochodzących z tego źródła powinna zostać zmniejszona o 90 proc. do 2050 r.
– oceniają analitycy PIE.
MD/źródło: Tygodnik PIE