Rekordowe przewozy kolejowe w Polsce w 2024 roku. Tylu pasażerów nie było od prawie 30 lat
Rok 2024 był najlepszym pod względem kolejowych przewozów pasażerskich od 1997 r. Polska kolej będzie rozwijać się dalej, a cały sektor planuje przeznaczyć na inwestycje aż 180 mld zł w latach 2025-2032 – czytamy w najnowszym Tygodniku Gospodarczym PIE.
Polacy częściej korzystają z pociągów
Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2024 roku liczba pasażerów przekroczyła 407 mln, co oznacza wzrost o 33,1 mln (8,8 proc.) w porównaniu z 2023 r. Największym przewoźnikiem w Polsce pozostaje Polregio, które obsłużyło 25 proc. wszystkich pasażerów, wyprzedzając dalekobieżnego przewoźnika PKP Intercity – 20 proc. i Koleje Mazowieckie – 16 proc.
Pomimo znaczącej poprawy wskaźników wykorzystania kolei, Polska plasuje się poniżej unijnej liczby przewiezionych pasażerów na mieszkańca. Statystyczny Polak korzysta z kolei 11 razy w roku, a mieszkaniec Unii Europejskiej 17 razy.
– podkreślają eksperci PIE.
W Niemczech koleją jeździ się średnio 32 razy w roku, a w Czechach 16,3 razy.. Porównywalny do polskiego jest wskaźnik wykorzystania kolei na Słowacji – 13 podróży. Na Litwie kolej jest niezwykle niepopularna – odnotowuje się tam przeciętnie niecałe 2 podróże rocznie.
Inwestycje w kolej
Jak zwracają uwagę eksperci Instytutu, pomimo zwiększenia planowanych inwestycji w kolej, wydatki na infrastrukturę drogową wciąż pozostają znacznie wyższe. W latach 2025-2032 na inwestycje kolejowe przewidziano 180 mld zł, podczas gdy na rozwój sieci drogowej planuje się przeznaczyć co najmniej 218 mld zł w latach 2025-2030. Łączna suma inwestycji w kolej w perspektywie 7-letniej wciąż nie dorównuje nakładom na drogi w perspektywie 5-letniej.
Mimo to zapowiedzi sugerują rosnące znaczenie inwestycji w infrastrukturę kolejową po latach dominacji projektów inwestycyjnych związanych z budową sieci drogowej o wysokiej przepustowości. Od 1990 r. długość autostrad i dróg ekspresowych zwiększyła się o ponad 4,7 tys. km. W tym samym okresie długość sieci kolejowej zmniejszyła się o 4,4 tys. km, podczas gdy powstało zaledwie około 50 km nowych linii kolejowych. Wynika to w dużej mierze z dysproporcji finansowania – np. w latach 1998-2012 na infrastrukturę drogową w Polsce wydano 6 razy więcej niż na infrastrukturę kolejową.
– czytamy w Tygodniku PIE.
MD/źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE