Polska stocznia z kontraktem na wodorowe statki przeznaczone do transferu załóg

10.06.2024
Kamil Śliwiński
Czas czytania: 2 minut/y

FRS Windcat zamówił budowę dwóch statków CTV przystosowanych do H2 przeznaczonych na Polski rynek offore wind w Gdańskiej stoczni ALU  International.

Polski operator statków przeznaczonych do transferu załóg, FRS  Windcat Polska Sp. z o.o., otrzyma dwa statki CTV (crew transfer vessel) ze stoczni ALU International Ltd. wraz z opcją dostarczenia kolejnych jednostek. Jest to kolejny krok, w którym firma zaznacza swój wkład w Polski local content podczas budowy i eksploatacji Polskich morskich farm wiatrowych. 

Założony w 2018 roku, FRS Windcat Polska należy do aliansu firm FRS i Windcat: FRS Windcat. Ogółem firma posiada ponad 21 lat doświadczenia w branży offshore wind i posiada w eksploatacji blisko 60 statków do transfery załóg (CTV) na terenie Europy. W  przeciągu ostatnich lat utworzono lokalny zespół odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy  w Polsce. Dodatkowo, firma rozpoczęła już szkolenia wysoko wykwalifikowanych marynarzy na statkach w swojej europejskiej flocie.

Projekt statku wykorzystującego wodór 

Zamówione statki CTV będą zgodne z najnowszym projektem MK5 stworzonym przez Windcat. Projekt powstał na zdobytym doświadczeniu z wcześniejszych serii MK3.5Horaz MK4. Opracowany projekt statku pozwala zaoferować nowy, większy statek ze zoptymalizowanymi zdolnościami morskimi, większą przestrzenią ładunkową wraz z większymi zbiornikami do magazynowania wodoru na pokładzie. Statek będzie posiadał  długość całkowitą 27 metrów i płaski pokład dziobowy o powierzchni 80m2. Poprzez zoptymalizowanie kształtu kadłuba, większa szerokość oraz wolną burtę, statek zapewni większy komfort, dostęp oraz zwiększy zdolność morską potrzebną do pracy nawet na większych i bardziej oddalonych morskich farmach wiatrowych. 

Niskie zużycie paliwa osiągnięto poprzez nacisk na wydajną konfigurację układu napędowego statku oraz kształt kadłuba o niskim oporze. Statek może być dostarczony z w pełni zainstalowanym systemem wodorowym, zdolnym do przenoszenia do 458 kg wodoru na burcie, bądź jako „hydrogen ready” umożliwiającym doposażenie statku w system wodorowy w późniejszym czasie. 

Made in Poland 

Budowa dwóch aluminiowych kadłubów rozpoczęła się w kwietniu na stoczni ALU International w Gdańsku. Firma ta posiada ponad 30 lat doświadczenia w budowie statków aluminiowych i jest znanym specjalistą w produkcji różnych morskich konstrukcji aluminiowych. W swoim gdańskim obiekcie produkcyjnym, który zajmuje powierzchnię  11.000m2, firma zatrudnia około 150 pracowników. FRS Windcat Polska i ALU International podpisali kontrakt na budowę dwóch jednostek CTV z możliwością zamówienia kolejnych jednostek na późniejszym etapie. Pierwsze dwa statki zostaną dostarczone w 2025 roku. 

Tak decyzję o budowie dwóch jednostek w Polsce skomentował Jakub Budzyński – Prezes Zarządu Polskiej Izby Morskiej Energetyki Wiatrowej

Decyzja FRS Windact Polska – długoletniego Członka Polskiego Towarzystwa, a obecnie Polskiej Izby Morskiej Energetyki Wiatrowej, o powierzeniu budowy dwóch kadłubów jednostek klasy CTV w technologii H2 Ready polskiemu wykonawcy to bardzo dobra informacja dla naszego przemysłu  stoczniowego, ale również dobry prognostyk na przyszłość, jeśli chodzi o wykorzystanie krajowego potencjału stoczniowego na rzecz sektora offshore wind.

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA