Nowy Jedwabny Szlak. Początek polsko-chińskiej współpracy?
Chiny chcą włączyć Polskę w plany związane z Nowym Jedwabnym Szlakiem. Miałoby to polegać na zbudowaniu w naszym kraju centrum logistycznego. Warszawa odpowiedziała pozytywnie.
Prezydent Andrzej Duda uczestniczył w piątek w inauguracji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, gdzie spotkał się z przywódcą Chin Xi Jinpingiem.
Chiny zadeklarowały chęć budowy w Polsce swojego centrum logistycznego jeżeli chodzi o dystrybucję ich materiałów, Polska jest tym ogromnie tym zainteresowana. Myślimy tu o korytarzu dotyczącym Nowego Jedwabnego Szlaku
– poinformował w poniedziałek prezydencki minister Andrzej Dera.
W Programie Trzecim Polskiego Radia zdradził też więcej szczegółów ze spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z Xi Jinpingiem. Jak podkreśla, rozmowa dotyczyła głównie dwóch tematów: bezpieczeństwa w naszym regionie jak również gospodarczej współpracy między Polską i Chinami.
Rozmowy dotyczyły spraw gospodarczych; w szczególności Chiny zadeklarowały chęć budowy w Polsce swojego centrum logistycznego, jeżeli chodzi o dystrybucję ich materiałów. Polska jest tym ogromnie tym zainteresowana; myślimy tu o tym korytarzu dotyczącym Nowego Jedwabnego Szlaku. Tu ma być to centrum. Chińczycy chcą to zrobić
– poinformował Dera. Podkreśla, że łączyłoby się to z gigantycznymi zyskami dla Polski.
Nie wiadomo, co wynikło z rozmowy między prezydentem Dudą a przywódcą Chin poświęconej bezpieczeństwu naszego regiony. Dera stwierdził, że Chińczycy większą wagę przykuwali do kwestii gospodarczych.
Zyski z Nowego Jedwabnego Szlaku
Jak wynika z danych Centre for Economics and Business Research (CEBR), na realizacji projektu Nowego Jedwabnego Szlaku PKB Polski do 2040 roku może zyskać aż 48 mld dol. Przyniósłby on korzyści zarówno dla Skarbu Państwa, jak i polskich firm, które zyskałyby ogromne szanse na rozwój.
Największym wyzwaniem związanym z Nowym Jedwabnym Szlakiem jest to, aby nasz kraj stał się nie tylko przystankiem na trasie do niemieckich, francuskich, holenderskich czy belgijskich terminali. Ważne jest to, aby przeładunki kontenerów odbywały się w Polsce. Zapewni to dużo wyższe dochody dla Skarbu Państwa, rozwój polskich firm, a co za tym idzie – nowe miejsca pracy. Niezbędne do tego są inwestycje w infrastrukturę – budowa centralnego terminala logistycznego, usprawnienie przejazdów między trójmiejskimi portami i terminalami logistycznymi czy choćby modernizacja linii kolejowych
– stwierdził Robert Roszko, dyrektor operacyjny w produkcie kolejowym w Rohlig Suus Logistics.
Jak podkreśla, infrastruktura projektu NJS to nie tylko kolej. Potrzebne są inwestycje w drogi lądowe oraz rodzime porty, których pozycja na arenie międzynarodowej w ostatnich latach znacznie rośnie. Prócz tego konieczna jest także integracja wszystkich rodzajów transportu.
MD/źródło: PAP