Czy to początek końca elektryfikacji? Porsche pracuje nad silnikiem 6-suwowym
Większość samochodów, które obecnie poruszają się po drogach, jest napędzana przez silniki 4-suwowe. Ich cykl pracy opiera się na czterech podstawowych fazach: ssaniu, kompresji, rozprężaniu (pracy) i wydechu. Proces ten odbywa się wewnątrz cylindrów, gdzie tłok porusza się w górę i w dół, zasysając mieszankę paliwowo-powietrzną, sprężając ją, a następnie zapalając za pomocą iskry. Wywołane tym ciśnienie wypycha tłok, generując energię mechaniczną, która napędza pojazd. Ostatecznie spalone gazy są usuwane z cylindra i cykl zaczyna się od nowa.
Tego typu konstrukcja jest powszechnie stosowana od dekad, zapewniając wysoką sprawność i wydajność. Jednak w miarę wzrostu zapotrzebowania na coraz bardziej ekologiczne i wydajne technologie, wiele firm motoryzacyjnych skupiło się na alternatywach, takich jak napęd elektryczny. Porsche, pomimo swoich działań w zakresie elektromobilności, postanowiło jednak dać szansę technologii spalinowej, prezentując 6-suwowy silnik, który może na nowo zdefiniować jej przyszłość.
6-suwowy silnik Porsche: jak to działa?
Nowy projekt Porsche to istotna innowacja w tradycyjnej koncepcji silnika spalinowego. Inżynierowie postanowili do klasycznego schematu działania 4-suwowego silnika dodać dwa dodatkowe suwy, co wprowadza dodatkową fazę kompresji mieszanki paliwowo-powietrznej oraz dodatkowy etap pracy. Tym samym cykl pracy silnika obejmuje sześć etapów: ssanie, kompresję, pracę, kolejną kompresję, pracę i wydech.
Dodanie dwóch dodatkowych suwów ma przynieść znaczące korzyści. Dzięki temu silnik jest w stanie wygenerować większą moc, a także poprawić swoją ogólną wydajność. Porsche zakłada, że 6-suwowy silnik może zwiększyć efektywność spalania z około 30% (typowej dla jednostek 4-suwowych) do nawet 45-50%. W praktyce oznacza to, że z tej samej ilości paliwa silnik wygeneruje więcej energii, co może prowadzić do znacznego wzrostu mocy oraz ograniczenia zużycia paliwa.
Innowacje techniczne
Jednym z najbardziej unikalnych rozwiązań zastosowanych w 6-suwowym silniku Porsche jest specjalny mechanizm wału korbowego. Inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie przekładni planetarnych, co umożliwia tłokom osiąganie różnych pozycji górnego i dolnego martwego punktu. Takie podejście pozwala na zmienną kompresję w cylindrach, co nie występuje w tradycyjnych silnikach 4-suwowych.
Dynamiczna regulacja stopnia sprężania to innowacyjne rozwiązanie, które pozwala na dostosowanie parametrów pracy silnika do aktualnych warunków, takich jak obciążenie silnika czy pozycja przepustnicy. Silnik może regulować, ile powietrza i paliwa jest sprężane przed zapłonem, co pozwala na optymalizację wydajności i mocy w zależności od sytuacji na drodze. Dzięki temu 6-suwowy silnik Porsche może oferować zarówno lepsze osiągi, jak i wyższą efektywność energetyczną, co jest kluczowym elementem w kontekście ekologicznych standardów.
Czy to koniec ery elektryfikacji?
Porsche, choć aktywnie działa na polu elektromobilności, wysyła jasny sygnał, że nie zamierza rezygnować z silników spalinowych. Nowy projekt silnika 6-suwowego może stanowić odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wydajne i ekologiczne jednostki spalinowe, które spełniają coraz bardziej rygorystyczne normy emisji.
Jednakże, choć 6-suwowy silnik Porsche wydaje się być obiecującą innowacją, nie jest to pierwsza próba wprowadzenia tego typu technologii. Już w 1883 roku inżynier Samuel Griffin zaprezentował swój projekt 6-suwowego silnika. Choć pomysł ten doczekał się wielu następców, nigdy nie zdobył szerokiego uznania i nie znalazł zastosowania na masową skalę.
Porsche nie jest pierwszą firmą, która próbuje zrewolucjonizować technologię silników spalinowych. Jednakże dzięki swojej renomie oraz zaawansowanej inżynierii, marka ma szansę wprowadzić tę koncepcję na zupełnie nowy poziom. Kluczowe będzie jednak przetestowanie tego rozwiązania w warunkach rzeczywistych oraz jego komercjalizacja.