Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje polskie banki
Sztuczna inteligencja (AI) stała się jednym z kluczowych tematów w sektorze bankowym. Polska, jak zaznacza Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich, jest jednym z liderów w Europie w zakresie wdrażania rozwiązań opartych na AI. W rozmowie z Nami podkreślił szerokie zastosowanie tej technologii w polskiej bankowości, zarówno w procesach wewnętrznych, jak i w obsłudze klienta. Jak AI zmienia naszą codzienność w relacjach z bankami?
Rewolucja na zapleczu – AI w procesach wewnętrznych
Sztuczna inteligencja jest nieoceniona w usprawnianiu działań tzw. back-office, czyli procesów, które odbywają się poza bezpośrednim kontaktem z klientem.
Sztuczna inteligencja ma bardzo szerokie zastosowanie w bankach. W tej chwili jesteśmy liderami w Europie, jeśli chodzi o zaawansowanie we wdrażaniu AI w różnych procesach, zarówno tych, które dzieją się w tle, jak i w bezpośredniej obsłudze klienta. Na zapleczu pomaga nam właściwie kategoryzować dane, segregować je, porządkować na potrzeby określonych działań i przygotowywać te procesy do realizacji. Dzięki temu jesteśmy w stanie skuteczniej zarządzać dużymi systemami, takimi jak proces reklamacyjny czy obsługa posprzedażowa
– wyjaśnia Białek.
Te innowacje pozwalają bankom efektywnie przetwarzać ogromne ilości informacji, minimalizując ryzyko błędów i przyspieszając realizację kluczowych procesów.
Dzięki zaawansowanym algorytmom sztuczna inteligencja nie tylko wspiera, ale i rewolucjonizuje nasze działania. Przykładowo, w procesach reklamacyjnych AI jest w stanie analizować dane szybciej i dokładniej, co przekłada się na lepszą jakość obsługi klienta
– dodaje prezes ZBP.
Hiperpersonalizacja ofert – AI na froncie obsługi klienta
Równie istotnym obszarem zastosowania AI jest tzw. front-office, czyli bezpośrednia obsługa klienta. Jednym z największych osiągnięć w tej dziedzinie jest hiperpersonalizacja usług.
Duże znaczenie w kontekście sztucznej inteligencji ma hiperpersonalizacja, czyli dostosowanie oferty dla klienta. My już od dawna jako polskie banki nie tworzymy ofert dla ogółu – to są oferty spersonalizowane. Mechanizmy AI pomagają nam, właściwie segregując dane dotyczące konkretnego klienta, oczywiście za jego zgodą, przygotowywać propozycje dopasowane do jego potrzeb
– tłumaczy Tadeusz Białek.
AI pozwala również poprawić jakość obsługi klienta na infolinii.
Nawet w takich obszarach, jak obsługa na infolinii, sztuczna inteligencja odgrywa dużą rolę. Chatboty, które korzystają z tych mechanizmów, są w stanie w maksymalnym stopniu wyręczyć człowieka, odpowiadając na pytania klientów, rozwiązywać najprostsze problemy i kierować do odpowiednich działów w bardziej skomplikowanych przypadkach
– wyjaśnia prezes ZBP.
Polska – poligon doświadczalny technologii
Polska bankowość od lat jest w awangardzie cyfryzacji. Tadeusz Białek przypomina, że polskie społeczeństwo szybko adaptuje nowoczesne technologie, co czyni nasz rynek idealnym miejscem do testowania innowacji. –
Polska była swego rodzaju poligonem doświadczalnym dla największych gigantów technologicznych. W przeszłości to właśnie tutaj testowano rozwiązania, które później wprowadzano na inne rynki. Przykładem może być karta zbliżeniowa – po raz pierwszy pojawiła się właśnie w Polsce, a przez wiele lat w Europie Zachodniej nawet o niej nie słyszano. Teraz podobna sytuacja dzieje się w zakresie sztucznej inteligencji. Giganci technologiczni dostrzegają, że polskie społeczeństwo jest bardzo otwarte na nowe technologie i przyzwyczajone do ich stosowania
– podkreśla prezes ZBP.
Ta otwartość na innowacje sprawia, że Polska wyznacza standardy dla całej Europy, zarówno w dziedzinie cyfryzacji usług bankowych, jak i wykorzystania AI.
Dzięki temu możemy eksperymentować, testować i wdrażać najbardziej zaawansowane rozwiązania, które pomagają nam lepiej obsługiwać naszych klientów i lepiej zarządzać procesami wewnętrznymi
– dodaje.
AI w oddziałach banków – wsparcie, nie zastępstwo
Choć sztuczna inteligencja wkracza do banków w coraz większym stopniu, Tadeusz Białek uspokaja, że tradycyjne oddziały nie znikną.
Nie zamierzamy wyeliminować oddziałów fizycznych. To oczywiste, że nasi starsi klienci zawsze będą preferowali kontakt z człowiekiem, z doradcą w banku. Jednak nawet w oddziałach wdrażamy pewne rozwiązania oparte na AI. Przykładem są urządzenia, które pozwalają klientom wykonać określone czynności samodzielnie, bez konieczności kontaktu z doradcą
– tłumaczy Białek.
Jednocześnie prezes ZBP przyznaje, że światowe trendy są fascynujące.
Podczas wizyty u naszych koreańskich kolegów pokazywano nam oddział banku, który był całkowicie obsługiwany przez AI. Klienta witał hologram, a następnie kierował do boksów obsługi, gdzie kolejne hologramy, wykorzystując zaawansowaną AI, odpowiadały na pytania i realizowały transakcje. To pokazuje, jak daleko możemy pójść w rozwoju technologii, choć w Polsce raczej nie planujemy aż tak drastycznych zmian
– zauważa.
Platforma współpracy między bankami a technologią
Tadeusz Białek podkreśla, że rozwój AI w bankowości to również efekt współpracy między sektorem finansowym a gigantami technologicznymi.
Dzisiejsze konferencje, na których spotykają się najlepsi specjaliści od bankowości i technologii, są doskonałą platformą do wymiany doświadczeń. Możemy omawiać kolejne etapy wdrażania AI i testować nowe możliwości, które będą przydatne zarówno dla banków, jak i klientów
– podsumowuje.