To koniec „WOKE” w USA? Największy prywatny pracodawca wycofuje się z polityki na rzecz różnorodności
Walmart, największy prywatny pracodawca w USA i gigant handlu detalicznego, ogłosił, że ograniczy swoją politykę DEI, czyli dotyczącą wspierania „różnorodności, równości i integracji”. To nie pierwsza firma która się na to zdecydowała. Wcześniej porzucenie „polityki na rzecz różnorodności” ogłosiły m.in. Harley Davidson i Tractor Supply.
Walmart odchodzi od różnorodności
Wśród zmian które zapowiedziała sieć znalazło się m.in. zaprzestanie finansowania marszy równości i inne tego typu wydarzeń. Ma również sprawdzić, czy nie finansuje „nieodpowiednich treści seksualnych skierowanych do dzieci” i usunąć ze swojej oferty produkty przeznaczone dla „transpłciowych dzieci”.
Walmart zaprzestanie także organizacji szkoleń dotyczących równości rasowej dla pracowników i zweryfikuje swoje programy dotyczące różnorodności wśród dostawców. Firma ma upewnić się, że nie zapewniają one „preferencyjnego traktowania i korzyści” dostawcom ze względu na ich pochodzenie rasowe.
Sieć ma także usunąć ze swojego słownika takie słowa jak LatinX („bezpłciowe” określne na osoby pochodzenia latynoskiego) i DEI (Diversity equity and inclusion)
To jak dotąd największe zwycięstwo naszego ruchu na rzecz zakończenia WOKE w korporacyjnej Ameryce
— napisał na Twitterze konserwatywny aktywista Robby Starbuck który w dużej mierze odpowiada za odchodzenie firm od kultury woke.
Koniec woke?
Wcześniej porzucenie „polityki na rzecz różnorodności” ogłosiły m.in. Harley Davidson i Tractor Supply. Na tym lista się jednak nie zamyka. Podobne działania podjęła sieć hipermarketów Lowe’s. Według niedawnej analizy Bloomberga, kilkadziesiąt spółek, w tym linie lotnicze JetBlue i producent napojów Molson Coors, wymieniło DEI jako czynnik ryzyka w swoich dokumentach.
W oświadczeniu wysłanym e-mailem do TheStreet rzecznik Walmart stwierdził, że firma jest „gotowa na zmiany” wraz ze swoimi współpracownikami i klientami.
Przeszliśmy długą drogę i wiemy, że nie jesteśmy idealni, ale każda decyzja wynika z chęci pielęgnowania poczucia przynależności, otwierania drzwi do możliwości dla wszystkich naszych współpracowników, klientów i dostawców oraz bycia Walmartem dla każdego
— napisał rzecznik Walmarta.
W 2023 r. Bud Light (amerykańska marka piwa) stał się przykładem tego, jak konserwatywni konsumenci mogą opróżnić kieszenie firmy z powodu jej zaangażowania w kulturę woke. W kwietniu ubiegłego roku Bud Light odnotował znaczny spadek sprzedaży i przychodów po tym, jak w kampanii promującej rozdanie nagród o wartości 15 000 tys. dolarów udział wziął transpłciowy influencer Dylan Mulvaney. Niespodobało się to konsumentom, którzy skrytykowali Bud Light za „bycie woke” i przystąpili do bojkotu, który wstrząsnął firmą.
MD