Sprzedaż Tesli w Europie spadła o 45 proc.
Sprzedaż Tesli w Europie spadła w styczniu o 45 proc., podczas gdy konkurenci odnotowali zwiększony popyt na pojazdy elektryczne. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, firma Elona Muska zarejestrowała zaledwie 9945 nowych samochodów, w porównaniu z 18 161 w analogicznym okresie w zeszłym roku. Tymczasem w całej branży sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 37 proc., a inni producenci zanotowali znaczące wzrosty, zwłaszcza w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Najniższa sprzedaż Tesli od lat
W Niemczech Tesla zarejestrowała w zeszłym miesiącu jedynie 1277 nowych samochodów – to najgorszy wynik od lipca 2021 roku. We Francji sprzedaż spadła o 63 proc., osiągając najniższy poziom od sierpnia 2022 roku. W Wielkiej Brytanii Tesla po raz pierwszy w historii została wyprzedzona przez chińskiego producenta BYD Co. Tamtejsza sprzedaż Tesli spadła o niemal 8 proc., mimo że rynek pojazdów elektrycznych wzrósł o 42 proc.
We wtorek akcje Tesli na giełdzie w Nowym Jorku spadły o 8,4 proc., co obniżyło wartość rynkową spółki poniżej 1 biliona dolarów. Od początku roku kurs akcji stracił już 25 proc.
Zaangażowanie polityczne Muska
Tesla modernizuje linie produkcyjne swojego najpopularniejszego modelu, SUV-a Model Y, ale równocześnie zmaga się z rosnącą polaryzacją wokół osoby Elona Muska, po tym, jak w zeszłorocznym cyklu wyborczym w USA został jednym z głównych darczyńców Donalda Trumpa, a później zaangażował się w spory polityczne na Starym Kontynencie.
Sondaże YouGov przeprowadzone w połowie stycznia w Niemczech i Wielkiej Brytanii pokazały, że Musk jest negatywnie postrzegany, a jego ingerencja w politykę tych krajów spotyka się z dezaprobatą. 9 stycznia dyrektor generalny Tesli zorganizował na swojej platformie X transmisję na żywo z Alice Weidel, liderką Alternatywy dla Niemiec (AfD), próbując wesprzeć antyimigracyjną i prorosyjską partię, która w ostatnich wyborach zajęła drugie miejsce.
MD