Słownik marketingowy: TikTok
10 listopada 2021
Redakcja

Słownik marketingowy: TikTok

Tiktok to stosunkowy nowy gracz na rynku serwisów społecznościowych, który powoli staje się alternatywą dla popularnych społecznościówek. W październiku 2018 aplikacja ta miała więcej pobrań w USA niż Facebook, Instagram, YouTube i Snapchat razem wzięte. TikTok ma już prawie 600 mln użytkowników i staje się coraz popularniejszy na całym świecie, również w Polsce.

TikTok jest przede wszystkim portalem społecznościowym, gdzie filmiki pełnią podobną rolę jak wpisy na innych portalach. Dlatego wokół nagrań danego tiktokera powstaje społeczność fanów (ang. follower). Ważna jest aktywność wokół nagrań (reakcje). Główną grupa wiekowa odbiorców TikToka  ma od 13 do 20 lat (można z niego korzystać od 13 roku życia, z YouTube od 16 roku życia). Najpopularniejsze filmiki, dzięki umiejętnemu montażowi, łączą obraz z dźwiękiem, aby w maksymalnie jednej minucie przekazać krótką historię lub zabawną treść.  Najwięksi twórcy,  nazywani TikTokerami, mają od 20 do 50 mln followersów. Materiał można udostępnić w innych sieciach społecznościowych, polubić lub skomentować. 

TikTok powstał 2 lata temu w Chinach, za jego sukcesem stoi chiński gigant ByteDance, chociaż w adresie kontaktowym do TikToka nie znajdziemy ani jednej wzmianki o pochodzeniu z Państwa Środka. Jeszcze w sierpniu 2018 aplikacja ta widniała na smartfonach pod nazwą Musical.ly. Zmiana nazwy i dodanie funkcjonalności wynikała z wykupieniem jej przez ByteDance. Program początkowo umożliwiał kręcenie mini filmików, które synchronizowały się z muzyką. Jakiś czas później Musical.ly przestało być typową aplikacją lip sync. Zaczęto ją wykorzystywać do publikowania pranków, blogów podróżniczych czy kulinarnych. 

W czym tkwi sukces tej aplikacji? O ile publikacja filmu na YouTube potrafi być dla młodego człowieka dużym wyzwaniem, o tyle zwykle 15-sekundowy materiał wideo w sieci TikTok powstaje dużo łatwiej. Aplikacja oferuje łatwe do zastosowania narzędzia do obróbki nagranych filmików. Są to m.in. filtry, naklejki, maski, dodawanie muzyki i napisów czy przejścia lub inne proste sztuczki montażowe. Tiktokerzy nagrywają raczej spontaniczne migawki – zabawne czy nietypowe scenki (np. tiktokerka pokazuje przygotowanie ziarna popcornu w prostownicy), umiejętności, impresje (np. lipsync, czyli taniec i udawany śpiew do znanej melodii).

Nagrania na YouTube można już nazwać „programami” – są zwykle bardziej przemyślane i wymagające dłuższych przygotowań. Często skierowane są do węższych kręgów odbiorców, np. o konkretnych zainteresowaniach lub specyficznym poczuciu humoru. Twórcy często dzielą się swoimi przemyśleniami albo wiedzą i umiejętnościami w ulubionej dziedzinie. Umownie możemy zatem przyjąć, że filmowe przedstawienie swoim fanom nowego kotka pasuje raczej jako nagranie na TikTok, a dłuższa, wymagająca scenariusza i montażu opowieść o zwyczajach tego samego kotka czy praktyczny poradnik o opiece nad tym zwierzakiem – jako film na YouTube.

W Indiach aplikacja ma ponad 120 milionów użytkowników, którzy jednak od kwietnia nie mogą korzystać z oprogramowania. Powodem jest pornografia, którą nieletni dzielą się za jego pośrednictwem. Młode influencerki, pragnące swoich 5 minut w blasku reflektorów, zaczęły udostępniać treści, ocierające się o porno. Problemem było to, że większość (w Polsce – 98%) użytkowników aplikacji to osoby niepełnoletnie. Wspomniane influencerki również. Nie trzeba było długo czekać na reakcje władz. Na początku 2019 roku TikTok został zakazany w Bangladeszu. W kwietniu ogłoszono, że z aplikacji nie będą też mogli dłużej korzystać Hindusi.  

Najpopularniejszy polski profil należy do Kingi Sawczuk, którą  obserwują około 4 miliony osób. Inni znani twórcy, czyli tak zwani TikTokerzy (wcześniej nazywani Muserami) to między innymi Staś Janiszewski, vNarf i KatkaVlog. Co warto zaznaczyć, żadne z nich nie przekroczyło jeszcze wieku 20 lat!

Oprac: KK