Rosja znacjonalizowała aktywa Renault i zapowiada kolejne przejęcia
Federacja Rosyjska znacjonalizowała aktywa należące do francuskiego koncernu Renault – informuje rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu. To odpowiedź na działania producenta samochodów, który 23 marca wstrzymał pracę w swoich fabrykach na terenie Rosji.
Decyzją rosyjskiego rządu aktywa koncernu Renault stały się własnością państwa. Jest to pierwsza tak duża nacjonalizacja zagranicznej firmy w Rosji.
Renault Russia zostanie w całości przejęty przez rosyjski rząd. Do tego skarb państwa przejmie 67,69 proc. udziałów w AwtoWAZ. Pozostałe zachowa Państwowa Korporacja Wspomagania Rozwoju, Produkcji i Eksportu Produktów Przemysłowych Zaawansowanych Technologii Rostec.
Dokonujemy odpowiedzialnego wyboru w stosunku do naszych 45 tys. pracowników w Rosji, jednocześnie zachowując wyniki grupy i naszą zdolność do powrotu do kraju w przyszłości, w innym kontekście
– komentuje Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.
Według agencji Interfax podpisano umowy o przeniesieniu 100 proc. akcji CJSC Renault Russia na rzecz władz miasta Moskwy oraz 67,69 proc. akcji AwtoWAZ na rzecz skarbu państwa reprezentowanego przez FSUE NAMI (Państwowe Centrum Naukowe Federacji Rosyjskiej).
Renault, który od 23 marca zawiesił produkcję w Rosji, sprzedaje swoje aktywa za symbolicznego rubla, ale w praktyce jest to nacjonalizacja
– tak transakcję ocenia gazeta „The Moscow Times”. Porozumienie zakłada, że Renault będzie mógł odkupić swoje aktywa z AwtoWAZ w ciągu najbliższych sześciu lat.
Państwowy koncern AwtoWAZ będzie prowadzić obsługę serwisową samochodów marki Renault. W zakładach będą też produkowane samochody Łada. Partnerem technologicznym będzie Kamaz.
To dopiero początek
Od początku marca rosyjski rząd groził nacjonalizacją aktywów zachodnich firm.
Mamy bogate doświadczenie i przepisy na taką okazję. Surowe przepisy. Najciekawsze rzeczy dopiero się zaczną
– stwierdził Dmitrij Miedwiediew, zastępca przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej.
Francuski koncern podał, że spadek sprzedaży na rynku rosyjskim nie miał jednak aż tak silnego wpływu na przychody, ponieważ firma była w stanie nadrobić część tego spadku wyższymi cenami i rosnącą sprzedażą aut elektrycznych. Przychody zmniejszyły się o 2,7 proc., do 9,7 mld euro. Nie uwzględniając spółki zależnej AwtoWAZ i Renault Rosja, sprzedaż zmniejszyła się o 1 proc.
MD/źródło: wnp.pl