Produkcja Pizzy w ciągu 10 lat podrożała o 30 procent
9 lutego jest Międzynarodowym Dniem Pizzy. Stanowi ona jedno z najpopularniejszych dań w naszym kraju, a Polacy są, wraz z Włochami i Szwedami, jej czołowymi konsumentami w Europie.
Rynek pizzy w Polsce rozwija się prężnie
Typowych pizzerii jest w Polsce około 9 tysięcy, a prócz tego pizze można kupić także w wielu sklepach, stacjach benzynowych czy w restauracjach niespecjalizujących się w kuchni włoskiej.
Około 70 procent Polaków zamawia pizzę z dowozem. W sumie stanowi ona (wraz z kuchnią włoską) 30 procent wszystkich dowożonych posiłków. Najpopularniejsza dostarczana pizza to Capricciosa, Margherita i Pepperoni.
Polacy coraz częściej kupują pizzę w sklepach. Ponadto błyskawicznie rośnie popularność pizzy chłodzonej, głównie kosztem tej mrożonej. W sumie jej rynek wzrósł w ciągu kilku lat o 250 proc. W 2021 roku co czwarty konsument zamiast pizzy w restauracji wybrał pizzę chłodzoną, a co drugi – mrożoną.
Wraz z popularnością wzrastają ceny
Pizza wciąż zyskuje na popularności w Polsce, jednak równocześnie wzrasta także koszt jej produkcji. W latach 2010-21 koszt wytworzenia pizzy capricciosy wzrósł o około 32 proc. Wpływ ma na to przede wszystkim wzrost kosztów surowcowych.
Pzyrosty cen surowców do produkcji pizzy mają podobną dynamikę co wzrosty cen żywności ogółem. Nie zapowiada się, aby trend ten miał odwrócić się w najbliższym czasie, w związku ze stale rosnącymi cenami półproduktów wymaganych do produkcji pizzy. W przypadku restauracji koszt ten będzie jeszcze większy, napędzany dynamiką z wzrostów cen gazu, pracy czy kosztów logistycznych.
Nowe trendy
Pizza w Europie zmienia się zarówno w restauracjach, dowozie jak i w gotowych wariantach do przyrządzenia w domu. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie lepszą jakość składników oraz informacje o pochodzeniu produktów. Ważne stają się również alternatywy w postaci opcji wegetariańskich i wegańskich czy zdrowszych, jak np. ciasto z mąki pełnoziarnistej. Aż ¾ Polaków preferuje zdrowsze dodatki na swoich pizzach, a 32 proc. uważa, że wegańskie warianty ich przekonują.
Na świecie popularność zyskują też innowacyjne, wariacje na temat pizzy, takie jak ‘pizza bowls’, czyli forma zapiekanki składającej się ze składników znanych z pizzy z wyjątkiem ciasta. Pojawienie się ich lokalach gastronomicznych w Polsce to tylko kwestia czasu.
MD