Programiści AI okiem Midjourney

Które kompetencje są uznawane za najbardziej przyszłościowe?

04.03.2024
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, który stale dostosowuje się do zmiennych warunków rynkowych, nieustannie pojawiają się nowe pożądane umiejętności. Wraz ze zmieniającymi się potrzebami społeczeństwa, niektóre z nich nabierają szczególnego znaczenia, stając się fundamentem udanej kariery oraz osiągnięcia sukcesu w biznesie.

Na dzisiejszym rynku pracy pożądane są zarówno kompetencje miękkie, jak i techniczne, jednak kolejne lata mogą znacznie odmienić tę sytuację. Choć wciąż będziemy potrzebować technicznych specjalistów, to nie w takiej liczbie jak dziś. Natomiast analizy pozwalają sądzić, że wzrośnie popyt na pracowników i menadżerów o określonych umiejętnościach społecznych. Zdolnych do zarządzania grupą, wysłuchania i zrozumienia jej potrzeb, czy przekonania jej do swoich racji. 

Era liderów wspierających

Współczesne trendy na rynku zdają się wskazywać na coraz ważniejszą rolę w biznesie szeroko rozumianych kompetencji miękkich. Stanowią one podstawę budowania zespołu,
a co za tym idzie, osiągania sukcesu. Mamy dziś do czynienia z erą liderów wspierających.

Najważniejsza cecha, jaką powinien charakteryzować się lider, to empatia. Dzięki niej może skupić się na szukaniu rozwiązań, a nie winnych. Wspierający lider ufa swoim pracownikom oraz potrafi z nimi szczerze rozmawiać. Oczywiście, kiedy wymaga tego sytuacja musi być stanowczy, ale na co dzień powinien dążyć do zrozumienia potrzeb swoich pracowników. Nie wyobrażam sobie budowania sukcesu bez empatii

– podkreśla Adam Jeziorski, trener mentalny oraz założyciel marki Van Horn.

Każda zdrowa organizacja powinna mieć jasno określoną wizję, a jej członkowie konsekwentnie dążyć do jej realizacji. Jak zatem sprawić, aby pracownikom nie zabrakło motywacji do działania?

Jeśli firma posiada zdefiniowane cele, a na jej czele stoi uczciwy, odważny i wspierający lider, nikogo nie trzeba dodatkowo motywować. Każdy członek organizacji wie jakie działania podejmować, a do pracy popycha go zdrowa, pozytywna atmosfera. Dzięki takiej postawie wszyscy pracownicy mogą poczuć się ważni i potrzebni, a współpraca sprawia im autentyczną przyjemność. To właśnie wokół tej idei tworzymy naszą firmę, lub jak ja to lubię nazywać, nasz kawałek szczęścia

– kontynuuje Adam Jeziorski.

Sprawna komunikacja

Dyskusji nie podlega fakt, że umiejętność dobrej komunikacji daje nam łatwość
w nawiązywaniu relacji, zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Współpraca jest znacznie łatwiejsza kiedy komunikacja stoi na wysokim poziomie, co przekłada się na sprawniejsze działanie.

Forma wypowiedzi jest ważna, ale nie najważniejsza. Zawsze należy zwracać uwagę na komunikat, jaki stoi za danymi słowami, a nie słowa same w sobie. Nawet najlepsze umiejętności oratorskie nie sprawią, że pociągniemy za sobą zespół pustymi frazesami bez pokrycia w rzeczywistości. Nie da się w ten sposób zdobyć zaufania, a co za tym idzie, osiągnąć biznesowego sukcesu

– dodaje Adam Jeziorski.

Dynamiczny rozwój nowych technologii i postępująca automatyzacja pracy sprawiają, że w przyszłości coraz ważniejszą rolę będzie odgrywać umiejętność nieszablonowego myślenia. Choć pożądana już dziś, w kolejnych latach może okazać się główną przewagą człowieka nad sztuczną inteligencją. Kwestią czasu jest bowiem, aż AI zastąpi nas na wielu technicznych stanowiskach. Jednak nawet najbardziej zaawansowane algorytmy nie będą w stanie wyjść przed szereg z nieoczywistym rozwiązaniem, o którym nikt wcześniej nie pomyślał.

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA