Handel przyszłości będzie wymagał nowych kompetencji

18.02.2022
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Pandemia nie sprzyja pojawianiu się nowych stanowisk w handlu. Niemal 4 na 5 pracodawców nie przewiduje ich powstania w ciągu następnych 5 lat – podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

PARP zwraca uwagę, że branża handlowa potrzebuje pracowników z kompetencjami technicznymi:

Branżę czekają wyzwania z zakresu cyfryzacji oraz optymalizacji procesów.

Badania w sektorze handlu były przeprowadzone w 2021 r. Wtedy też wprowadzono zmiany, głównie. w strategiach działania firm oraz strukturze zatrudnienia (np. kierowanie pracowników na inne stanowiska).

W związku z pandemią w 30 proc. firm skrócono czas pracy pracowników, w 21 proc. zaistniała konieczność przeszkolenia pracowników, a 14 proc. przedsiębiorstw zmieniło model pracy na formę zdalną.(…) W przeciwieństwie do innych branż, w handlu nie pojawiły się nowe stanowiska pracy i aż 78 proc. pracodawców nie przewiduje pojawienia się ich w ciągu najbliższych 5 lat

– stwierdzono.

Eksperci uważają, że w sektor handlu nie jest gotowy na postępującą automatyzację procesów sprzedażowych, brakuje mu do tego głównie kompetencji technicznych i cyfrowych.

Sami pracodawcy są jednak zadowoleni z kompetencji swoich pracowników. Aż 93 proc z nich uważa, że nie wymagają one poprawy. W szkoleniach i kursach udział biorą głównie wieloletni pracownicy z kluczowych stanowisk.

Za najskuteczniejsze uznano szkolenia łączące naukę tradycyjną z elementami nauki online oraz te podczas których nowi pracownicy pod opieką tych doświadczonych wdrażają się w obowiązki na stanowisku pracy.

Według PARP sektor handlu czekają duże wyzwania – „przede wszystkim będą one związane z transformacją cyfrową oraz optymalizacją procesów”. Wskazano na konieczność wdrażania nowych technologii, zarówno w procesach produkcyjnych, logistycznych, jak i sprzedażowych.

PARP zwraca również uwagę na potrzebę rozwoju kompetencji w branży e-commerce, w szczególności:

na coraz bardziej wydajne rozwiązania logistyczne – kluczowa jest tutaj szybkość dostaw oraz brak pomyłek w zamówieniach

Planując przyszłość firmy myślą przede wszystkim o podwyższeniu średniej marży (33 proc. przypadków) oraz wprowadzeniu nowej usługi lub produktu (32 proc.).

Znacznie rzadziej pracodawcy planują inwestycje w rozwój kadry oraz zwiększenie nakładów na innowacyjność w firmie. Myśli o tym jedynie 12 proc. pracodawców.

Jeszcze mniej, bo tylko 10 proc. planuje zainwestować w nowe technologie informatyczne. Z kolei 8 proc. chce zautomatyzować wybrane procesy w firmie.

MD/źródło: PAP

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA