Handel przyszłości będzie wymagał nowych kompetencji
Pandemia nie sprzyja pojawianiu się nowych stanowisk w handlu. Niemal 4 na 5 pracodawców nie przewiduje ich powstania w ciągu następnych 5 lat – podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
PARP zwraca uwagę, że branża handlowa potrzebuje pracowników z kompetencjami technicznymi:
Branżę czekają wyzwania z zakresu cyfryzacji oraz optymalizacji procesów.
Badania w sektorze handlu były przeprowadzone w 2021 r. Wtedy też wprowadzono zmiany, głównie. w strategiach działania firm oraz strukturze zatrudnienia (np. kierowanie pracowników na inne stanowiska).
W związku z pandemią w 30 proc. firm skrócono czas pracy pracowników, w 21 proc. zaistniała konieczność przeszkolenia pracowników, a 14 proc. przedsiębiorstw zmieniło model pracy na formę zdalną.(…) W przeciwieństwie do innych branż, w handlu nie pojawiły się nowe stanowiska pracy i aż 78 proc. pracodawców nie przewiduje pojawienia się ich w ciągu najbliższych 5 lat
– stwierdzono.
Eksperci uważają, że w sektor handlu nie jest gotowy na postępującą automatyzację procesów sprzedażowych, brakuje mu do tego głównie kompetencji technicznych i cyfrowych.
Sami pracodawcy są jednak zadowoleni z kompetencji swoich pracowników. Aż 93 proc z nich uważa, że nie wymagają one poprawy. W szkoleniach i kursach udział biorą głównie wieloletni pracownicy z kluczowych stanowisk.
Za najskuteczniejsze uznano szkolenia łączące naukę tradycyjną z elementami nauki online oraz te podczas których nowi pracownicy pod opieką tych doświadczonych wdrażają się w obowiązki na stanowisku pracy.
Według PARP sektor handlu czekają duże wyzwania – „przede wszystkim będą one związane z transformacją cyfrową oraz optymalizacją procesów”. Wskazano na konieczność wdrażania nowych technologii, zarówno w procesach produkcyjnych, logistycznych, jak i sprzedażowych.
PARP zwraca również uwagę na potrzebę rozwoju kompetencji w branży e-commerce, w szczególności:
na coraz bardziej wydajne rozwiązania logistyczne – kluczowa jest tutaj szybkość dostaw oraz brak pomyłek w zamówieniach
Planując przyszłość firmy myślą przede wszystkim o podwyższeniu średniej marży (33 proc. przypadków) oraz wprowadzeniu nowej usługi lub produktu (32 proc.).
Znacznie rzadziej pracodawcy planują inwestycje w rozwój kadry oraz zwiększenie nakładów na innowacyjność w firmie. Myśli o tym jedynie 12 proc. pracodawców.
Jeszcze mniej, bo tylko 10 proc. planuje zainwestować w nowe technologie informatyczne. Z kolei 8 proc. chce zautomatyzować wybrane procesy w firmie.
MD/źródło: PAP