Ludzie na spotkaniu w biurze z laptopami.

Komu AI odbierze prace? Prognoza na najbliższe lata

10.05.2023
Redakcja
Czas czytania: 3 minut/y

W ostatnich miesiącach, wraz z pojawieniem się Chatu GPT, coraz głośniej mówi się o sztucznej inteligencji (AI) i jej rosnącym wpływie na różne aspekty naszego życia. Ten temat zdaje się być na ustach wszystkich – od naukowców, przez przedsiębiorców, aż po zwykłych konsumentów. Hype na AI sprawia, że traktujemy ją jako nowość, która właśnie zaczyna rewolucjonować naszą rzeczywistość.

AI już dzisiaj odgrywa ważną rolę w branży mediowej. Ponad 40 proc.budżetów mediowych jest obecnie optymalizowanych przez systemy oparte na sztucznej inteligencji. Niezauważalnie dla wielu z nas, AI wspiera decyzje dotyczące planowania i zakupu mediów, pomaga lepiej zrozumieć potrzeby konsumentów i dostosować reklamy do ich oczekiwań. W efekcie, AI znacząco przyczynia się do zwiększenia efektywności kampanii reklamowych i tworzenia bardziej spersonalizowanych doświadczeń dla odbiorców.

Analizując rolę ludzi w większości aktywności w domach mediowych widzimy, że AI może przejąć niektóre funkcje człowieka jednak trudno jest mówić o zastąpieniu wielu setek ludzi, którzy pracują na budżetach klientów, które ze swojej strony są projektami a nie procesami co wymaga za każdym razem innego podejścia i wypracowania indywidulnych rozwiązań.

Komu zagraża AI?

Zadania, w których rola człowieka może być zmarginalizowana to:

  • analizy wydatków (Klienta/konkurencji) – AI może analizować dane i generować raporty dotyczące wydatków reklamowych.
  • modelowanie ekonometryczne – AI potrafi stosować zaawansowane modele i techniki w kontekście analiz mediowych.
  • analizy TV, Digital, Inne media – AI jest w stanie analizować wyniki i prognozować oglądalność oraz efektywność kampanii.

Więcej jest jednak takich zadań, w których rola człowieka jest zdecydowanie wiodąca:

  • account management – człowiek analizuje dane i podejmuje decyzje optymalizacyjne w zakresie budżetów mediowych i ich alokacji
  • relacje z Klientem – człowiek analizuje dane klienta i towrzy rekomendacje dotyczące strategii mediowej
  • trading/negocjacje – człowiek w oparciu o dane negocjuje warunki zakupu mediów
  • badania rynku/insighty – człowiek analizuje dane i identyfikuje trendy, które mogą wpłynąć na działania komunikacyjne
  • strategia komunikacji – człowiek analizuje dane i tworzy rekomendacje dotyczące optymalnej komunikacji mających dotrzeć do grup docelowych
  • planowanie roczne – człowiek analizuje dane i tworzy rekomendacje dotyczące rocznych strategii i celów komunikacyjnych/mediowych
  • planowanie i zakup mediów – człowiek analizuje dane i proponuje rozwiązania efektywnego planowania i zakupu mediów.

Kiedy AI wkroczy do domów mediowych?

Oto prognozy dotyczące możliwości optymalizacji obecnych funkcji domów mediowych.

1-4 lata:

  • AI może potencjalnie przejąć funkcje związane z analizą danych, prognozowaniem i generowaniem rekomendacji.
  • obszary obejmą: analizy wydatków (Klienta/konkurencji), modelowanie ekonometryczne, analizy TV, analizy digital, analizy innych mediów.
  • możliwa 10-20% redukcja pracochłonnych zadań, automatyzacja powtarzalnych zadań i wspieranie procesów decyzyjnych.

5-6 lat:

  • AI może rozbudować możliwości i przejąć bardziej zaawansowane funkcje.
  • obszary obejmą wsparcie w zakresie: badań rynku/insightów, planowania rocznego, strategii mediowej, planowania i zakupu mediów.
  • możliwa 20-40% redukcja, większa integracja AI w agencjach, zwiększanie możliwości ludzkich i optymalizacja procesów.

7+ lat:

  • AI może zacząć przejmować bardziej zaawansowane funkcje związane z zarządzaniem i wspieraniem ludzi, choć wciąż będzie istnieć potrzeba ludzkiego wkładu w kluczowych obszarach.
  • Obszary obejmują wsparcie w zakresie: account managementu, relacji z Klientami, trading/negocjacje.
  • możliwa 40-60% redukcja, AI może potencjalnie zastąpić niektóre stanowiska pracy.

Szersze zastosowanie AI z pewnością przyniesie ze sobą zmiany w mediach. Oto zjawiska jakie uważamy, że mogą mieć miejsce:

  • można oczekiwać dalszej personalizacji kanałów i treści, dzięki wykorzystaniu AI do analizy preferencji konsumentów
  • rozwój technologii może prowadzić do powstania personalizowanych produktów mediowych, dostosowanych do potrzeb i zainteresowań użytkowników
  • zmiana ról graczy mediowych może nastąpić w miarę, jak AI będzie wprowadzane na większą skalę
  • mogą pojawiąć się nowe możliwości wynikające z wykorzystania AI w mediach, które mogą zmienić sposób, w jaki konsumenci korzystają z treści i jak reklamodawcy docierają do swojej publiczności.

Nowości które przyniesie AI

Masowa adopcja AI przyniesie ze sobą szereg rewolucyjnych zmian. Mogą to być dla przykładu:

  • osobiści asystenci AI pomagający konsumentom w wyborze najlepszych treści do oglądania, słuchania czy czytania, na podstawie ich preferencji i zainteresowań. Dzięki temu treści będą jeszcze bardziej spersonalizowane, a reklamodawcy będą mogli lepiej dopasować swoje przekazy do indywidualnych potrzeb odbiorców.
  • reklama targetowana biometrycznie – oparta o AI analizy biometrycznych danych użytkowników, takich jak tętno, mimika czy poziom stresu, które mogą pozwolić na jeszcze precyzyjniejsze targetowanie reklam. Reklamodawcy w takim wypadku będą mogli dostosować swoje przekazy do aktualnego nastroju i stanu emocjonalnego odbiorców, co może zwiększyć efektywność kampanii reklamowych.
  • automatyczne generowanie treści, w ramach którego AI może być wykorzystane do automatycznego generowania treści na podstawie analizy danych i trendów w mediach. Dzięki temu twórcy treści będą mogli tworzyć bardziej angażujące i aktualne materiały, które lepiej spełniają oczekiwania odbiorców.
  • optymalizacja planowania mediów oparta o AI wspierające domy mediowe w analizie danych i prognozowaniu wyników kampanii reklamowych, co pozwoli na bardziej efektywne planowanie i zakup mediów. Dzięki temu domy mediowe będą mogły lepiej zarządzać swoimi zasobami i osiągać lepsze wyniki kampanii dla swoich Klientów.

Sztuczna inteligencja już dziś wpływa na biznes mediowy, a jej rola będzie się zwiększać w przyszłości. Chociaż AI może w znacznym stopniu usprawnić wiele procesów, nadal istnieje wiele zadań, w których człowiek pozostaje niezastąpiony.

Przyszłość AI niesie ze sobą wiele niewiadomych. Przed branżą stoją wyzwania, takie jak adaptacja do zmian, regulacje prawne czy akceptacja klientów i pracowników. Mimo to, można się spodziewać, że AI będzie odgrywać coraz większą rolę w mediach, wprowadzając istotne zmiany i dając nowe możliwości zarówno dla twórców treści, jak i reklamodawców.

Tekst pochodzi z Newslettera Double Check News

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA