Trzecia linia metra w Warszawie. Wizualizacje odcinka i przystanków
Warszawa dynamicznie rozwija swoją sieć metra, a trzecia linia, czyli M3, to kolejny krok w kierunku nowoczesnej komunikacji. Projekt pierwszego odcinka M3, łączącego Pragę-Południe z centrum, wchodzi w fazę projektową. Prezentujemy przebieg, wizualizacje stacji i harmonogram rozbudowy tej wyczekiwanej inwestycji.
Przebieg nowej III linii metra w Warszawie
Trzecia linia metra, oznaczana jako M3, połączy kluczowe obszary prawobrzeżnej Warszawy z centrum, a w przyszłości także z lewobrzeżnymi dzielnicami. Pierwszy odcinek M3, liczący 8,1 km, rozpocznie się na istniejącej stacji Stadion Narodowy, będącej węzłem przesiadkowym z linią M2, i poprowadzi przez Pragę-Południe aż do Gocławia.
Trasa obejmie sześć nowych stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. M3 zapewni szybki dojazd do centrum dla 180 tys. mieszkańców Pragi-Południe, skracając czas podróży z Gocławia do 17 minut. W przyszłości linia M3 zostanie przedłużona przez Wisłę, łącząc Pragę-Południe z Mokotowem i Ochotą, tworząc spójną sieć komunikacyjną. Dodatkowo powstanie Stacja Techniczno-Postojowa na Koziej Górce, wspierająca obsługę pociągów M3.

Stacje pierwszego odcinka III linii metra
Pierwszy odcinek III linii metra M3 to siedem stacji, w tym jedna istniejąca – Stadion Narodowy. Nowe przystanki zostały zaprojektowane przez konsorcjum ILF Consulting Engineers i Metroprojekt. .
Dworzec Wschodni
Stacja M3 Dworzec Wschodni powstanie przy ul. Kijowskiej, w pobliżu dworca kolejowego, ułatwiając przesiadki na pociągi dalekobieżne.

Mińska
Położona pod ul. Podskarbińską, w sąsiedztwie stadionu „Orła” i osiedli mieszkaniowych, stacja M3 Mińska umożliwi łatwy dostęp do lokalnych placówek edukacyjnych.

Rondo Wiatraczna
Stacja M3 Rondo Wiatraczna, zlokalizowana pod wschodnią częścią ronda i ul. Grochowską, przyniesie zmiany w układzie drogowym, tworząc plac miejski z zielenią.

Ostrobramska
Usytuowana pod skrzyżowaniem ul. Ostrobramskiej z Zamieniecką i Fieldorfa „Nila”, stacja M3 Ostrobramska zapewni wygodny dostęp do osiedli mieszkaniowych.

Jana Nowaka-Jeziorańskiego
Stacja M3 Jana Nowaka-Jeziorańskiego, pod skrzyżowaniem z ul. Fieldorfa „Nila” obsłuży rozwijające się osiedla Gocławia.

Gocław
Końcowa stacja M3 Gocław, zlokalizowana u zbiegu ulic Bora-Komorowskiego i Fieldorfa „Nila”, zapewni szybki dojazd do centrum.

Plan rozbudowy III linii metra
Po ukończeniu pierwszego odcinka M3, linia zostanie przedłużona na lewy brzeg Wisły, zgodnie z Masterplanem Komunikacyjnym do 2050 roku. Trasa M3 poprowadzi pod Wisłą przez Siekierki i Mokotów, krzyżując się z linią M1 na stacji Racławicka, aż do stacji Żwirki i Wigury, będącej węzłem z linią M4. Rozbudowa M3 ma poprawić dostępność komunikacyjną południowo-zachodnich dzielnic, integrując je z siecią metra.
Harmonogram prac budowlanych
Prace projektowe nad pierwszym odcinkiem M3 rozpoczęły się w 2024 roku, po podpisaniu umowy z konsorcjum ILF i Metroprojekt. Projektowanie potrwa 36 miesięcy, do 2027 roku. Budowa M3 ruszy w 2028 roku, a jej ukończenie planowane jest na 2032 rok, przy założeniu uzyskania finansowania unijnego. Pierwsi pasażerowie skorzystają z M3 kilka lat później, co znacząco usprawni komunikację w Warszawie.