Terminal LNG w Świnoujściu: Dostawy większe o 70 proc. niż przed rokiem
W tym roku PKN Orlen odebrał już 50 dostaw skroplonego gazu ziemnego dostarczonych do terminalu w Świnoujściu. To o 20 ładunków więcej niż w tym samym okresie 2021 roku. Intensyfikacja dostaw LNG pozwoliła zabezpieczyć surowiec dla odbiorców krajowych pomimo trudnej sytuacji na europejskim rynku gazu.
Import LNG jest obecnie jednym z głównych źródeł zaopatrzenia Polski w gaz ziemny, zapewniającym ok. 40 proc. zapotrzebowania na ten surowiec od początku 2022 roku. Dzięki LNG możemy zagwarantować niezakłócone dostawy gazu do naszych odbiorców pomimo trwającego w Europie kryzysu energetycznego. W tym roku sprowadziliśmy do terminalu w Świnoujściu o prawie 70 proc. więcej statków ze skroplonym gazem ziemnym niż w tym samym okresie 2021 roku. Intensyfikacja dostaw pokazuje nasze kompetencje w dziedzinie handlu LNG. Po połączeniu PKN Orlen z PGNiG będziemy je konsekwentnie rozwijać, aby wspierać dwa strategiczne cele naszej Grupy – zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju w procesie zielonej transformacji oraz wzrost znaczenia naszego koncernu na rynkach zagranicznych
– powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Więcej dostaw niż przed rokiem
W niedzielę 20 listopada do świnoujskiego terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego zawinął gazowiec Al Shamal z ładunkiem ok. 90 tys. ton LNG z Kataru. Odpowiada to ok. 120 mln metrów sześciennych gazu ziemnego w stanie lotnym.
To już 50. dostawa skroplonego gazu ziemnego odebrana w tym roku w gazoporcie w Świnoujściu. W takim samym okresie 2021 r. liczba dostarczonych ładunków wyniosła 30. Oznacza to, że tempo odbioru skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu wzrosło rok do roku aż o dwie trzecie.
Intensyfikacja dostaw to odpowiedź na trwający od ponad roku europejski kryzys energetyczny związany przede wszystkim z działaniami Gazpromu, do niedawna głównego dostawcy tego surowca na rynek UE, oraz zbrojną agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Pod koniec kwietnia tego roku Gazprom wstrzymał dostawy gazu do Polski, łamiąc tym samym postanowienia kontraktu jamalskiego.
Zwiększenie liczby dostaw było możliwe m.in. dzięki rozbudowie samego gazoportu, który od tego roku dysponuje mocą regazyfikacyjną pozwalająca na odbiór 6,2 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, wobec wcześniejszych 5 mld m sześc. To również efekt bardzo dobrej współpracy pomiędzy PGNiG z Grupy Orlen a Gaz-System – operatorem gazoportu.
Całkowity wolumen ładunków LNG, jakie w tym roku zostały już dostarczone do Świnoujścia, przekroczył 3,8 mln ton. Zadecydowaną większość dostaw, bo aż 31, stanowiły dostawy ze Stanów Zjednoczonych.
Dalsza rozbudowa terminalu
Wkrótce po uruchomieniu terminalu podjęto decyzję o jego rozwinięciu. Pierwszy etap stanowiła rozbudowa istniejącej już instalacji SCV (Submerged Combustion Vaporiser) o dwa dodatkowe regazyfikatory. Na początku grudnia 2021 r. inwestycję sfinalizowano.
Drugi etap rozbudowy został podzielony na dwie fazy: budowa nowego zbiornika LNG oraz rozbudowa nabrzeża. Nowy zbiornik będzie miał pojemność 180 tys. m3 brutto i zostanie połączony z istniejącą infrastrukturą. Nabrzeże dla statków posłuży do rozładunku, załadunku i bunkrowania. Planowany czas zakończenia obu faz projektu to koniec 2023 r. Wówczas moce techniczne terminalu wzrosną do 8,3 mld m3 rocznie.
Mądry Polak przed szkodą
Terminal w Świnoujściu został oddany do użytku w 2015 r. Wkrótce odbierze już 200. dostawę błękitnego paliwa, licząc od momentu jego otwarcia. We wrześniu 2022 r. Świnoujście odebrało już 185. dostawę błękitnego paliwa.
Świnoujski terminal jest w stanie zapewnić 6,2 mld m3 gazu rocznie. Razem z Baltic Pipe, którego przepustowość od początku 2023 roku będzie wynosiła 10 mld m3, zapewni Polsce ponad dwa razy większy wolumen gazu niż kontrakt jamalski (w 2021 r. Polska zaimportowała z Rosji 9,6 mld m3 gazu, co stanowiło 55 proc. ogólnego krajowego zapotrzebowania).
Plany rozbudowy Terminalu im. Lecha Kaczyńskiego wpisują się w szerszy kontekst koncepcji tzw. „Bramy Północnej”, która będzie elementem gazowego korytarza północ-południe, łączącego Świnoujście z chorwacką wyspą Krk. Koncepcja jest inicjatywą Grupy Wyszehradzkiej i ma na celu przeorientowanie polityki energetycznej Europy Środkowo-Wschodniej z kierunku wschód-zachód na północ-południe.
MD