Mechanik naprawia auto na podnośniku w warsztacie.

Stacje kontroli pojazdów mają prawie 86 mln zł długów. To wina zamrożonych przez trzy dekady stawek

16.10.2025
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Stacje kontroli pojazdów (SKP) od lat walczą o przetrwanie, uwięzione między zamrożonymi stawkami za badania techniczne a rosnącymi kosztami działalności. W efekcie zadłużenie branży wzrosło od 2021 roku o 240%, osiągając w sierpniu 2025 roku 85,8 mln zł. Podwyżka opłat o 52%, wprowadzona we wrześniu, budzi nadzieję na poprawę, ale eksperci studzą optymizm: to dopiero początek drogi do stabilizacji.

Niskie stawki pogrążają stacje

Zamrożone od lat 90. ceny badań technicznych, w połączeniu z wyższymi kosztami pracy i energii, wpędziły SKP w spiralę długów. W sierpniu 2025 roku przeterminowane zadłużenie branży (PKD 71.20.B) wyniosło 85,8 mln zł, o 240% więcej niż w 2021 roku (25 mln zł). Największy skok – o 167% – miał miejsce między sierpniem 2021 a 2022 roku. Dłużników jest 332, czyli 3% rynku.

Podwyżka o 52% to ważny krok, ale nie rozwiązuje wszystkich problemów. Wiele stacji wciąż walczy o płynność.

– mówi Jolanta Źródłowska, Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Od 19 września 2025 roku cena podstawowego przeglądu wzrosła z 98 zł do 149 zł, co ma złagodzić straty wywołane inflacją i wzrostem płacy minimalnej.

Pierwsze oznaki poprawy

Zadłużenie spadło o 5,6% rok do roku – z 90,8 mln zł w 2024 roku do 85,8 mln zł w 2025 roku. To efekt lepszej dyscypliny płatniczej i skuteczniejszego zarządzania kosztami. Podwyżka opłat może przyspieszyć ten trend, umożliwiając spłatę zaległości i inwestycje w nowoczesny sprzęt.

Podwyżka może zapewnić stabilizację i pomóc wyjść z zatorów płatniczych.

– podkreśla Paweł Szarkowski, Prezes BIG InfoMonitor.

Mimo to 332 dłużników wciąż boryka się z trudnościami, co może wpływać na jakość badań i bezpieczeństwo na drogach.

Potrzeba systemowych zmian

Podwyżka to ulga, ale nie panaceum. Branża potrzebuje regularnej waloryzacji opłat i modernizacji infrastruktury, by sprostać technologicznym wymogom. Bez tego długi mogą znów wzrosnąć.

Kluczowa jest coroczna waloryzacja opłat, by poprawić jakość badań i bezpieczeństwo drogowe.

– dodaje Jolanta Źródłowska.

Czy SKP staną na nogi? Podwyżka otwiera drzwi do stabilizacji, ale tylko kompleksowe reformy zapewnią długoterminowy sukces.

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA