tankowiec

Rosyjska ropa płynie do Chin i Indii pod banderą państw UE

05.12.2022
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Od marca do października tego roku tankowce pływające pod banderami państw Unii: Malty, Grecji, Cypru i Chorwacji przewiozły ponad 405,6 mln baryłek rosyjskiej ropy. W tym samym okresie aż o o 204 mln baryłek, czyli ponad dwukrotnie, wzrósł wolumen rosyjskiej ropy przesyłanej tankowcami do Chin i Indii – czytamy w tygodniku Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

W poniedziałek weszło w życie embargo na sprowadzanie rosyjskiej ropy naftowej do Unii Europejskiej drogą morską. Od tego samego dnia obowiązuje uzgodniony przez UE, G7 i Australię na 60 dolarów za baryłkę limit ceny rosyjskiej ropy transportowanej drogą morską. Ograniczenia mają utrudnić Rosji finansowanie wojny na Ukrainie, przy zachowaniu stabilności dostaw energii na świecie.

Ostateczna wysokość limitu ustalona między państwami UE stanowi kompromis. Komisja Europejska chciała, by wynosił 65 dolarów za baryłkę. Sprzeciwiła się temu Polska, która wraz z państwami bałtyckimi dążyła do jego znacznego obniżenia.

Pod obcą banderą

Od początku inwazji na Ukrainę co najmniej 33 proc. morskiego transportu rosyjskiej ropy było realizowane tankowcami pływającymi pod maltańskimi, greckimi, cypryjskimi i chorwackimi banderami.

Według analiz organizacji pozarządowej Global Witness, jeszcze więcej, bo nawet 46 proc. eksportu rosyjskiej ropy w październiku 2022 r. odbywało się przy udziale statków i przedsiębiorstw zarejestrowanych na Cyprze, Grecji i Malcie.

Sprzeciw tych państw w ramach UE wobec ustanowienia niskiego, efektywnego progu cenowego na ropę z Rosji wynika z biznesowych korzyści z jej przewozu i pośrednictwa, które wzrosły po inwazji na Ukrainę ze względu na spadek importu ropociągami do UE.

Władze Cypru obawiają się, że tankowce dotychczas pływające pod cypryjską banderą zostaną przerejestrowane do Liberii i innych państw spoza UE. Część obsługujących proces przedsiębiorstw, jak cypryjska SCF Managment Ltd, jest bezpośrednio powiązana z kapitałem rosyjskim (grupa PAO Sovkomflot).

Kierunek Indie i Chiny

Eksport ropy z Rosji do Indii i Chin mógł wzrosnąć od momentu inwazji ponad dwukrotnie, o 204 mln baryłek. Według danych ONZ, od chwili rosyjskiej inwazji na Ukrainę wolumen importu rosyjskiej ropy do UE od marca do sierpnia 2022 r. spadł co najmniej o 9 proc. r/r i proces ten nasilał się.

W październiku 2022 r. kraje UE sprowadziły już tylko 4,97 mln ton ropy z Rosji, czyli o 28 proc. mniej niż w roku poprzednim.

Analiza portów docelowych tankowców wypływających z rosyjskich portów w okresie marzec-październik 2022 r. pozwala stwierdzić, że co najmniej 28 mln ton rosyjskiej ropy mogło zostać przekierowane z UE do Chin. W Chinach w tym okresie import z Rosji drogą morską zwiększył się o 38 proc. r/r, w Indiach 5-krotnie, a w Turcji o 45 proc. Wzrosła także liczba statków przywożących rosyjską ropę do Włoch (o 32 proc.), Grecji (o 33 proc.) i Rumunii (o 24 proc.).

– czytamy w tygodniku PIE.

MD/źródło: tygodnik PIE

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA