Zwolnienie pracownika

Recepta firm na radzenie sobie z wysoką inflacją: Mniej podwyżek, więcej kredytów i zwolnień

18.05.2023
Redakcja
Czas czytania: 3 minut/y

Dalszego wzrostu inflacji i kosztów prowadzenia działalności – tego obawia się odpowiednio 91 proc. i 72 proc. mikro, małych i średnich firm w Polsce. A jak zamierzają sobie z tym radzić? Z Barometru EFL wynika, że w pierwszej kolejności przedsiębiorcy planują rezygnować z premii i podwyżek dla pracowników (44 proc.) lub pozyskać finansowanie zewnętrzne (44 proc.). Co trzecia firma rozważa inwestycje mające na celu ograniczenie zużycia energii, a 17 proc. badanych niestety zmniejszy zatrudnienie.

Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja w kwietniu wyniosła 14,7 proc., co oznacza niewielki spadek w porównaniu do marca, kiedy wynosiła 16,1 proc.. Prognozy jednak nie są optymistyczne – najpewniej w tym roku nie pożegnamy się z dwucyfrowym wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych, a w związku z tym także koszty prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej będą wciąż bardzo wysokie. Przedsiębiorcy w swoich strategiach kosztowych muszą to uwzględniać i wdrażać w życie rozwiązania, które pozwolą im w miarę normalnie prowadzić biznes czy wręcz go utrzymać. Jak wynika z naszego badania, najwięcej stracą na tym pracownicy, ale są też pozytywne reakcje. Mam tutaj na myśli inwestycje sprzyjające redukcji zużycia energii. Bo jak w każdym trudnym momencie – można narzekać i zmniejszać biznes lub wykorzystać moment i zainwestować w coś, co długoterminowo przyniesie wymierne efekty

 mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Po pierwsze, koniec premii i podwyżek

Z Barometru EFL wynika, że rozwiązaniem preferowanym przez największą część przedsiębiorców jest rezygnacja z premii i podwyżek. Tak z wysokimi kosztami działalności zamierza radzić sobie 44 proc. zapytanych. Skłonność do tego kroku jest tym większa, im mniejsza jest firma. Mówi tak 47 proc. mikro firm, 45 proc. małych firm i 36 proc. średnich firm.

Po drugie, więcej kredytów

Taka sama część firm jak w przypadku podwyżek planuje wesprzeć się zewnętrznym finansowaniem w postaci kredytu, pożyczki czy dotacji (44 proc.). Najczęściej z zewnętrznego wsparcia planują korzystać przedstawiciele takich branż jak HoReCa (50 proc.), budownictwo (47 proc.) oraz usługi (46 proc.).

Po trzecie, mniej energii

Wzrost kosztów energii elektrycznej był jednym z najwyższych w ostatnich miesiącach, stąd i w tym obszarze planują działania przedsiębiorcy. 36 proc. planuje dokonać inwestycji ograniczających zużycie energii. W szczególności ten krok planują średnie firmy (42 proc. wskazań), rzadziej małe (33 proc.). Patrząc na branże, ponownie to HoReCa będzie najczęściej inwestować w obniżki cen energii (58 proc.).

Po czwarte, będą zwolnienia

17 proc. mikro, małych i średnich firm rozważa zmniejszenie zatrudnienia. Skłonność do tego kroku jest tym większa, im większa jest firma. Mówi tak 9 proc. mikro firm, 18 proc. małych firm i 29 proc. średnich firm. W ujęciu branżowym to przemysł najczęściej myśli o redukcji zatrudnienia (28 proc.).

Po piąte, koniec działalności

Najczarniejszy scenariusz, czyli zawieszenie działalności gospodarczej, rozważa 11 proc. zapytanych przedsiębiorców. Im mniejsza firma tym częściej. Mówi tak 17 proc. mikro firm, 10 proc. małych firm i 4 proc. średnich firm. W ujęciu branżowym to handel najczęściej myśli o zawieszeniu biznesu (18 proc.).

Po szóste, niższe wynagrodzenia

Tylko 3 proc. rozważa zmniejszenie płac swoim pracownikom. Wśród branż najczęściej o takim kroku myślą firmy transportowe (6 proc.) oraz produkcyjne (4 proc.).

Po siódme, przebranżowimy się

Co ciekawe, niewielka część szefów firm zastanawia się, czy w związku z tak trudną sytuacją, przebranżowić się (2 proc.). Najczęściej dotyczy to firm najmniejszych zatrudniających do 9 pracowników (4 proc.).

Po ósme, szukamy inwestora

Niecałe 0,5 proc. firm myśli o poszukaniu inwestora, który wsparłby ich biznes zarówno finansowo jak i poprzez swój know-how. W szczególności o takim kroku myślą firmy produkcyjne (3 proc.).

Co czwarta firma jeszcze nie wie

Aż 25 proc. przedsiębiorców, choć ma świadomość wysokich kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, nie ma jeszcze pomysłu, jak sobie z nimi poradzić. Najczęściej planu B nie mają najwięksi uczestnicy sektora MŚP – 33 proc. firm średnich. Patrząc na branże to firmy budowlane i transportowe jeszcze nie wiedzą, co zrobią, żeby odpowiedzieć na rosnące koszty (odpowiednio 42 proc. i 40 proc.).

MD/źródło: EFL

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA