Kobieta z papierosem

Polska pozostaje największym eksporterem papierosów na świecie

15.10.2024
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Polska w 2023 roku wyraźnie umocniła swoją pozycję na światowym rynku tytoniowym, pozostając jednym z kluczowych graczy w branży. Według danych International Trade Center, nasz kraj zajął 1. miejsce w globalnym eksporcie papierosów, odpowiadając za jedną czwartą światowego eksportu. Analiza przeprowadzona przez ekspertów Akcenty wykazała, że w 2023 roku zagraniczni klienci zakupili te polskie produkty tytoniowe o wartości 4,46 mld EUR (+26 proc. r/r.). Z takim wynikiem pozostawiamy daleko w tyle Niemcy, które odpowiadają za 7 proc. globalnego eksportu.

Polska od lat pozostaje jednym z najważniejszych eksporterów wyrobów tytoniowych, mimo że nie dysponuje rozległymi plantacjami tytoniu. Fabryki należące do czterech światowych koncernów tytoniowych działających w Polsce przetwarzają głównie surowiec sprowadzany z zagranicy. Mimo ograniczonej produkcji surowca, wypracowaliśmy silną pozycję dzięki prężnie rozwijającemu się przemysłowi przetwórczemu. Polska zajmuje drugie miejsce na świecie w łącznym eksporcie wyrobów tytoniowych, a w kategorii produktów przetworzonych, takich jak papierosy, nie ma sobie równych. One stanowią niemal 85 proc. wartości całego eksportu tytoniowego. Przetworzony tytoń odpowiada za 12 proc., a pozostałe 3 proc. eksportu to tytoń nieprzetworzony polskiej produkcji

– wyjaśnia Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału instytucji płatniczej Akcenta.

Warto jednak podkreślić, że branża tytoniowa w Polsce stoi przed wyzwaniami, takimi jak rosnące koszty produkcji i nowe przepisy. W planach rządu na lata 2025-2027 są podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe, które do 2027 roku mogą wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent. Te zmiany mogą wpłynąć na konsumpcję wyrobów tytoniowych, co z kolei może odbić się na rozwoju lub ograniczeniu polskiego eksportu w tej branży

– dodaje Radosław Jarema.

Wzrost eksportu tytoniowego

Dane International Trade Center wskazują, że Polska zajmuje 2. miejsce na świecie oraz 1. w Europie pod względem eksportu tytoniu i produktów zawierających nikotynę. Wartość polskiego eksportu tych produktów w 2023 roku wyniosła 5,28 mld euro, co oznacza wzrost o 25 proc. względem roku 2022 (4,24 mld EUR). Wyprzedzają nas tylko Chiny, które za granicę wysyłają produkty o wartości 9,2 mld euro. Na 3. miejscu plasują się nasi zachodni sąsiedzi (3,4 mld EUR).

Głównymi odbiorcami polskich wyrobów tytoniowych pozostają Niemcy, Hiszpania i Włochy. Niemcy, które zakupiły polskie wyroby o wartości 2,16 mld EUR, stanowią prawie połowę całego eksportu w tej kategorii. Warto podkreślić, że to wzrost o 88 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Hiszpania importowała produkty za 574 mln euro, natomiast Włochy za 443 mln euro.

Papierosy robią wynik

Wartość polskiego eksportu papierosów w 2023 r. osiągnęła 4,46 mld EUR, co dało naszemu krajowi 1. miejsce w globalnym rankingu. W porównaniu do roku 2022 (3,53 mld euro) odnotowaliśmy 26 proc. wzrost eksportu. Z takim wynikiem zostawiamy w tyle naszych zachodnich sąsiadów, którzy w ubiegłym roku wyeksportowali papierosy o wartości 1,75 mld euro (2. pozycja na świecie).

Niemcy pozostają także największym odbiorcą polskich papierosów, importując produkty o wartości 2,03 mld EUR, co odpowiada niemal połowie całkowitego eksportu tych wyrobów z Polski. Co istotne, wartość eksportu do Niemiec wzrosła o 100 proc. w porównaniu do 2022 roku (1,01 mld euro). Pozostałe czołowe rynki eksportowe dla polskich papierosów to Hiszpania (480 mln euro) oraz Włochy (362 mln euro). Oba te kraje, choć na mniejszą skalę niż Niemcy, stanowią istotnych partnerów handlowych w eksporcie polskich papierosów.

Oprócz papierosów, na sukces Polski w globalnym handlu wyrobami tytoniowymi składa się także eksport przetworzonego tytoniu. Polska zajmuje w tej kategorii 2. miejsce na świecie, ustępując jedynie Niemcom. Wartość eksportu przetworzonego tytoniu w 2023 roku wyniosła 665 mln euro, co oznacza wzrost o 14 proc. w porównaniu z 2022 rokiem (585 mln euro). Największymi odbiorcami tego typu produktów były Niemcy (120 mln euro), Hiszpania (91 mln euro) oraz Algieria (62 mln euro).

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA