Orlen przeznaczy łącznie 2 mld złotych na gdańską rafinerię
Ponad pół miliarda złotych Grupa Orlen przeznaczy na rafinerię w Gdańsku. Celem jest zapewnić bezpieczeństwo dostaw do naszego kraju. Na jej nabrzeżu ma powstać terminal do obsługi jednostek morskich. Już od 2025 r. umożliwi on przeładunek ponad miliona ton produktów. Wartość tego projektu to ponad 1,4 miliarda złotych – czytamy w komunikacie.
Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm na czele z sopocką grupą NDI. Równolegle w Gdańsku powstaje, związana z terminalem, nowoczesna instalacja HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowy Blok Olejowy.
Dzięki tej ostatniej, realizowanej od 2021 r., poprawi się ekonomika przerobu ropy naftowej. Wprowadzenie na polski rynek oraz rynki zagraniczne najnowocześniejszych olejów bazowych grupy II spowoduje znaczący wzrost konkurencyjności koncernu. Instalacja ma produkować rocznie ponad 400 tys. ton tych olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych – podaje Grupa Orlen.
Zgodnie z deklaracjami stawiamy na dynamiczny rozwój gdańskich aktywów, wykorzystując ich wartość do realizacji strategicznych celów całej Grupy ORLEN. Przeznaczamy łącznie 2 mld złotych na inwestycje, które zwiększą opłacalność przerobu ropy naftowej rafinerii, a także wzmocnią bezpieczeństwo dostaw produktów. Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki. Co ważne, wykorzystujemy przy tym potencjał lokalnych firm, które na nasze zlecenie będą pracowały przy tym projekcie
– mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Do 2 milionów ton ładunku rocznie
Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji ma też poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Zadaniem terminalu jest też odciążenie funkcjonującej na terenie zakładu bocznicy kolejowej. To właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.
Dotrzymujemy słowa. Przejęliśmy Lotos żeby w niego inwestować. Za 2 mld zł budujemy w Gdańsku nie tylko instalację nowoczesnych olejów bazowych, ale też morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle. Dzięki niemu gdański zakład będzie w stanie eksportować produkty na cały świat
– podkreśla Daniel Obajtek.
Szczegóły projektu
Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców oraz niezbędnej infrastruktury. Generalny wykonawca będzie działać w tzw. formule „pod klucz” – czytamy w komunikacie.
Przed nami kolejne wyzwanie inżynierskie – projekt o wysokim stopniu skomplikowania, bardzo zaawansowany technologicznie. Prace realizujemy w newralgicznym punkcie, jakim jest teren gdańskiej rafinerii. Wymaga to od nas bardzo precyzyjnego planowania pracy i realizacji robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nasze konsorcjum składa się z podmiotów doświadczonych i komplementarnych dla realizacji projektu, a my jako lider będziemy dbali o to aby współpraca pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu przebiegała sprawnie i z pożytkiem dla projektu
– mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu Grupy NDI.
Terminal będzie pełnił kluczową rolę także w ekspedycji olejów bazowych, pochodzących z innego projektu, z harmonogramem którego jest ściśle powiązany. Chodzi o powstający w Gdańsku Hydrokrakingowy Blok Olejowy(HBO), którego budowa rozpoczęła się pod koniec 2021 roku. Oddanie obu inwestycji zaplanowano do połowy 2025 roku. Instalacja HBO w gdańskiej rafinerii umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów.
Zarówno projekt instalacji HBO, jak również projekt budowy morskiego terminala przeładunkowego przygotowali specjaliści z Grupy LOTOS. Dzięki bardzo dobrej współpracy zespołów obydwu łączących się firm, zostały one płynnie przejęte i są obecnie kontynuowane przez PKN ORLEN. Budżet projektu morskiego terminala to ponad 0,5 miliarda złotych. Jego finalna realizacja – po wzroście cen dostaw i usług budowlanych po inwazji Rosji na Ukrainę – będzie możliwa dzięki zabezpieczeniu kwoty inwestycji przez silny podmiot o wielkich możliwościach inwestycyjnych, jakim jest PKN ORLEN.
– napisano w komunikacie skierowanym do prasy.
Zobacz też: Grupa Orlen zyska kilkanaście nowych stacji w południowych Niemczech
MD