Nowy kontrakt Orlenu. Ma pokryć 10 proc. zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz
Jak podaje Orlen, umowa między polskim koncernem naftowym, a Sempra Infrastructure przewiduje odbiór 1 miliona ton LNG rocznie. Kontrakt ten ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Polski i całego regionu. Uzgodniony wolumen dostaw pokrywa prawie 10 proc. obecnego zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz w skali roku.
Gwarancja bezpieczeństwa
Kontrakt z Sempra Infrastructure to kolejny ważny krok w kierunku wzmocnienia pozycji PKN ORLEN jako gwaranta bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego w tej części Europy. Już w ubiegłym roku Stany Zjednoczone były jednym z głównych dostawców gazu do Polski. Poszerzając współpracę z amerykańskimi firmami, zwiększamy dywersyfikację i elastyczność naszego portfela importowego i zabezpieczamy dodatkowe wolumeny surowca, który będzie mógł być wykorzystany zarówno do zabezpieczenia potrzeb rynku krajowego, jak i rozwoju międzynarodowej działalności handlowej PKN ORLEN.
– powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Nowa umowa PKN Orlen przewiduje odbiór 1 mln ton LNG rocznie z terminalu skraplającego Port Arthur w Teksasie. Odpowiada to ok. 1,3 mld m. sześc. gazu w stanie lotnym. Kontrakt będzie obowiązywać przez 20 lat, a pierwsze dostawy spodziewane są w 2027 roku. Umowa oparta jest na formule free-on-board (FOB), dlatego za odbiór i transport gazu odpowiada kupujący. Formuła FOB pozwala kupującemu decydować o porcie przeznaczenia ładunku.
Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości współpracy z PKN Orlen, największym koncernem z branży surowcowo-paliwowej w Europie Środkowej. Nasza umowa dotycząca odbioru skroplonego gazu ziemnego z terminalu w Port Arthur wpisuje się w strategiczne cele obu firm. Dzięki niej PKN Orlen poszerza sobie dostęp do zdywersyfikowanych, bezpiecznych źródeł energii. Dla Sempra Infrastructure umowa oznacza zamknięcie kontraktacji mocy produkcyjnych i etapu projektu Port Arthur LNG, który przyczyni się do zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na LNG w Europie i innych częściach świata. Zapewniwszy sobie odbiór prawie całej zakładanej produkcji na podstawie wiążących umów długoterminowych, spodziewamy się jeszcze w tym kwartale podjąć ostateczną decyzję inwestycyjną, co pozwoli rozpocząć budowę I Etapu terminalu skraplającego w Port Arthur.
– powiedział Justin Bird, Dyrektor Zarządzający of Sempra Infrastructure.
Rozwój floty
Po podpisaniu umowy z Sempra Infrastructure łączny wolumen kontraktów PKN Orlen z amerykańskimi dostawcami LNG wzrósł do blisko 8 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Zdecydowana większość surowca, bo aż 6,5 mln ton LNG, będzie kupowana na podstawie kontraktów w formule FOB. W związku z tym Grupa Orlen rozpoczęła rozwój własnej floty jednostek do przewozu skroplonego gazu ziemnego w oparciu o długoterminowe umowy czarterowe. Dwa pierwsze gazowce, zbudowane specjalnie na potrzeby Grupy, rozpoczną transport LNG jeszcze w tym roku. W 2025 r. Grupa będzie dysponować ośmioma takimi jednostkami – czytamy w komunikacie.
Obecnie Grupa Orlen odbiera dostawy LNG w dwóch terminalach: im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w litewskiej Kłajpedzie. W planach jest uruchomienie kolejnego polskiego terminalu w Zatoce Gdańskiej, co zgodnie z zapowiedziami inwestora, spółki GAZ-SYSTEM, ma nastąpić w 2028 r.
W odpowiedzi na europejski kryzys energetyczny, w ubiegłym roku Grupa ORLEN zwiększyła import LNG. W rezultacie wolumen dostaw do terminalu w Świnoujściu wzrósł o prawie 60 proc. rok do roku, do 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego (ok. 5,8 mld m sześc. gazu w stanie lotnym). Największa ilość dostaw pochodziła z USA, skąd do terminalu trafiły ładunki o łącznym wolumenie 2,44 mln ton, co odpowiada 3,3 mld m sześc. gazu po regazyfikacji.
Zobacz także: Co czwarta stacja w Polsce należy do Orlenu. Koncern ma ich nad Wisłą już prawie 2 tysiące
MO