Korporacyjna mądrość etapu. Drugie dno zerwania z TV Republika
“Żabka nie chce być utożsamiana z treściami fundamentalnie przeciwstawnymi jej wartościom” – czytamy w oświadczeniu biura prasowego sieci, które uzasadniło jej wycofanie się z reklam w TV Republika. Podobne deklaracje, podszyte moralną wyższością i oburzeniem, wydało wiele innych firm. Obok Żabki są to na przykład: Alior Bank, Adamed i Provident. Co łączy te wymienione powyżej? Wszystkie były sponsorami Gali Człowiek Roku Gazety Polskiej w 2018 roku.

“Wyjątkowa nagroda”
Dla przypomnienia – nagrodę Klubów Gazety Polskiej dostał wówczas – premier Mateusz Morawiecki, a specjalna nagroda 25-lecia „Gazety Polskiej” trafiła do rodzeństwa Kaczyńskich – śp. Prezydenta RP Lecha oraz Jarosława.
Patronat nad wydarzeniem objęły tradycyjnie spółki skarbu państwa, ale także m.in. Provident, Alior, Żabka i Adamed. Wśród gości honorowych byli m.in. prezes PiS Jarosław Kaczyński, Beata Szydło, Piotr Gliński, Antoni Macierewicz i prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska. W wydarzeniu brał udział również Jan Pietrzak, który w taki sposób skomentował działalność Gazety Polskiej:
Ma wielkie zasługi Gazeta Polska, ponieważ zaczynała kiedy była pewna gnuśna sytuacja – Polską rządzili ludzie niegodni, którzy na skutek przemian zawłaszczyli przestrzeń medialną, publiczną.
Po wnętrzach Teatru Wielkiego wraz z Janem Pietrzakiem przechadzali się przedstawiciele biznesu. W kuluarach liczyli pewnie na nieformalne spotkanie z nagrodzonym właśnie premierem, który z tego powodu powinien być w szampańskim nastroju. Był to rok 2018, szczyt jednowładztwa PiSu, a sondaże Platformy Obywatelskiej szorowały po dnie. Obecność w mediach Gazety Polskiej dawała dostęp do codziennej prasówki Prezesa i obietnicę lepszych relacji z obozem władzy. A teraz?
Wiecznie zaskoczeni
TV Republika to medium jednoznacznie opozycyjne. Mówiąc brutalnie – obecność tam jest ryzykowna i biznesowo bardziej szkodzi niż pomaga.
Ale czy kiedykolwiek było inaczej? Przecież – jakby nie liczyć – luty 2018 roku był pół roku po skandalicznej okładce z sierpnia 2017 r. gdzie pod tytułem: „Nowa kampania wrześniowa. Znamy plany jesiennego puczu”. umieszczono fotomontaż żołnierzy Wermachtu z twarzami Ryszarda Petru i Grzegorza Schetyny. Szokowanie przekazem graficznym i brutalnymi tezami było naczelną zasadą tego tytułu od lat. Czyżby więc przedstawiciele wielkiego biznesu dopiero teraz to odkryli? Nie oszukujmy się.

Kontrowersyjna okładka Gazety Polskiej z sierpnia 2017 roku.
Czy to zaskakujące, że biznes chce być blisko władzy? Nie. Ale nie ma powodu, żeby wszyscy, którzy dotychczas najgłośniej klaskali, udawali zaskoczonych jakoby nie widzieli gdzie trafiają ich reklamy i jaka jest specyfika TV Republika.
Na łatkę “prorządowych” niektóre z firm pracowały latami i zatrudniały doradców, którzy mieli w tym pomóc. Gala Gazety Polskiej nie była wypadkiem przy pracy. Jeszcze w 2023 Alior Bank był partnerem piątej edycji Nagrody Prometejskiej im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Wtedy dla odmiany kapituła nagrody postanowiła uhonorować ówczesnego ministra aktywów państwowych – Jacka Sasina.
Jest to lekcja dla nowej ekipy rządzącej – gdy jesteś na szczycie władzy, to pojawia się bardzo wielu przyjaciół. Wszyscy poklepią cię po plecach i chętnie powiedzą, że jesteś wielkim strategiem. Ale zaczną znikać tuż po wyborach uzasadniając to tym, że wszystkie komplementy były “w większym pakiecie rekomendowanym przez brokera” i osobiście to się w zasadzie nigdy nie znaliście.
Adam Wyszyński, redaktor naczelny PKB24
Pełna lista firm deklarujących zerwanie współpracy z TV Republika:
- Skoda
- IKEA
- mBank
- pyszne.pl
- Otodom – grupa OLX
- Santander Bank
- Media Expert
- Żabka
- Nissan
- Alior Bank
- Carrefour
- Provident
- Adamed
- Plus
- Bank Millenium
- Mastercard