InPost wprowadził pudełka zwrotne dla e-commerce
23 grudnia 2021
Kamil Śliwiński

InPost wprowadził pudełka zwrotne dla e-commerce

Pierwsza polska firma wprowadza opakowania zwrotne dla sprzedawców internetowych. Nowe pudełka InPostu są wykonane z materiałów nadających się do recyklingu i mogą być wykorzystane nawet do dziesięciu razy. Jako pierwsza korzysta z nich platforma Modivo.

Z najnowszego raportu PMR wynika, że w pandemicznym roku 2020 rynek e-commerce w Polsce wzrósł o rekordowe 45 proc. i osiągnął około 15 proc. udziału w sprzedaży detalicznej w kraju. Jak stwierdził Rafał Brzoska w materiale nagranym z okazji wprowadzenia nowych pudełek:

Tylko w ubiegłym roku w Polsce wysłano ponad 640 mln paczek, a w tym roku będzie ich jeszcze więcej. Niestety opakowania są piętą achillesową branży e-commerce. Co roku setki milionów jednorazowych opakowań trafia na śmietniki. Dlatego wymogiem chwili jest, aby wprowadzić ich zamknięty obieg. (…) Jeśli każdy z nas zwróci takie opakowanie, to ma szansę nawet 10-krotnie zmniejszyć ilość zużytych jednorazowych pudełek. To pierwszy w Polsce, i prawdopodobnie również pierwszy w Europie powszechny system wtórnego obiegu opakowań e-commerce.

Każde z nowych, ekologicznych opakowań ma być dopasowane do wielkości wysyłanego produktu, tak aby nie przenosiło powietrza. Po otrzymaniu może być zwrócone w jednym z 15 000 paczkomatów InPost. Klient musi tylko je złożyć, zeskanować znajdujący się na nim indywidualny kod QR i umieścić w skrytce paczkomatu.

Po dezynfekcji InPost przekaże je z powrotem do sklepu. Opakowania zwrotne mają za zadanie także zmniejszyć wpływ logistyki e-commerce na emisję dwutlenku węgla.

Według badania przeprowadzonego przez Gemius, spośród wszystkich opcji dostawy, największą popularnością wśród Polaków cieszy się dostawa do maszyny paczkowej. Tę opcję wybiera aż 61 proc. badanych.

Oprac: KŚ