Co trzecia firma nie organizuje wigilii ani innych spotkań integracyjnych dla pracowników
Nie tylko korporacje, ale także mikro, małe i średnie firmy przykładają wagę do inicjatyw integracyjnych dla swoich pracowników. 63 proc. z nich dba o spotkania mające na celu budowanie zespołu i wzmacnianie relacji między pracownikami, wynika z raportu EFL „Jak odpoczywają przedsiębiorcy. Pod lupą”. Najpopularniejszą formą integracji są imprezy takie jak pikniki, grille, wigilie (52 proc.). Co dziesiąty przedsiębiorca organizuje warsztaty i szkolenia, dni rodziny lub konkursy i turnieje (po 10 proc. wskazań). Jednak 37 proc. przedsiębiorstw nie przewiduje żadnych takich inicjatyw. Najczęściej dotyczy to mikro firm, wśród których 74 proc. nie organizuje spotkań integracyjnych. Dużo częściej na takie wydarzenia mogą liczyć pracownicy małych i średnich firm (57 proc. i 89 proc.).
Integracje pracownicze rozumiemy coraz rzadziej jako klasyczne imprezowanie, a częściej jako kluczowy element wspierający kulturę organizacyjną i efektywność zespołów. Bo i funkcje takich inicjatyw często są różne. Po pierwsze, pozwalają lepiej poznać współpracowników w sferze pozazawodowej, co pomaga w budowaniu wzajemnego zrozumienia i zaufania. Po drugie, integracja pomaga budować poczucie przynależności, co jest często kluczowe dla długoterminowego zaangażowania pracownika w firmę. Może to być również doskonała okazja do zrobienia czegoś dobrego społecznie, o czym często przekonuję się w EFL. Bo poza tradycyjnymi spotkania integracyjnymi jak organizowane obecnie wigilie, angażujemy pracowników w liczne akcje CSR, dzięki którym możemy się lepiej poznać i wspólnie działać dla dobra społeczności. Akcja sadzenia drzew, Bałtycka Odyseja, współorganizowana z bankiem Credit Agricole i liczne działania charytatywne realizowane w ramach naszego programu WeCAre to tylko nieliczne przykłady
– mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Formy integracji
Z raportu EFL „Jak odpoczywają przedsiębiorcy. Pod lupą” wynika, że 63 proc. przedstawicieli sektora MŚP integruje swoich pracowników. Najpopularniejszym typem są klasyczne imprezy jak pikniki, grille i wigilie, które organizuje 52 proc. zapytanych przedsiębiorców. Dalej wskazano warsztaty i szkolenia (10 proc.), dni rodziny (10 proc.) oraz konkursy i turnieje (10 proc.). 6 proc. daje pracownikom możliwość udziału w koncertach lub występach artystycznych, a 5 proc. w wyjazdach firmowych. Jednak liczne grono firm – 37 proc. – nie przewiduje żadnych inicjatyw dla pracowników.
Integracje rzadkością w najmniejszych firmach
Warto zwrócić uwagę na to, że popularność samej organizacji takich wydarzeń jak i poszczególnych rozwiązań różni się bardzo mocno ze względu na to, jakiej wielkości jest przedsiębiorstwo. W mikroprzedsiębiorstwach organizacja inicjatywy integracyjnej to rzadkość – wskazało na nie tylko 26 proc. zarządzających. Prawie zawsze przyjmuje formę pikników, grilli lub festynów. Dużo częściej takie wydarzenia organizowane są w małych firmach (57 proc.), ale przyjmują za to w większości podobną formę. W średnich przedsiębiorstwach (od 50 do 249 osób) imprezy i wyjazdy integracyjne organizowane są dużo częściej (89 proc.) i przyjmują różnorodne formy – oprócz grilli i pikników są to także warsztaty i szkolenia, dni rodziny, konkursy i turnieje sportowe, gry i zabawy integracyjne i spotkania networkingowe.
Anna Michnej z BKM Serwis zwraca uwagę, że integracje, jeśli dobrze przemyślane i zorganizowane, są doceniane przez pracowników, co widać po frekwencji.
Nasi pracownicy bardzo doceniają różne formy integracji i chętnie w nich uczestniczą. Organizujemy np. dzień rodziny, gdzie wszyscy pracownicy z małżonkami i dziećmi biorą udział w pikniku z różnymi atrakcjami zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Organizujemy kolacje świąteczne po to, żeby podziękować sobie za miniony rok, porozmawiać w zupełnie innej atmosferze, kolejną formą wspólnego spędzenia czasu są wyjazdy w góry, gdzie większy nacisk jest położony na aktywność fizyczną
– mówi Anna Michnej, prezes zarządu BKM Serwis.
MD