To miasto jest uzależnione od Volkswagena. Problemy koncernu oznaczają katastrofę dla jego mieszkańców
Niemal wszyscy mieszkańcy niemieckiego Wolfsburga pracują dla Volkswagena. A jeżeli nie oni, to na pewno robi to ktoś z ich rodziny lub przyjaciół. Nie brakuje także takich, których biznes zależy od koncernu. Teraz, gdy Volkswagen wpadł w poważne tarapaty, Wolfsburg, jego władze i mieszkańcy obawiają się o to co przyniesie jutro.
Wolfsburg to dosłownie miasto Volkswagena. Gdy tylko wjeżdża się do tego miasta, to pierwsze co widać to cztery gigantyczne kominy wznoszące się z ogromnej fabryki koncernu. Miasto powstało niedługo przed drugą wojną światową i od początku było przeznaczone dla robotników produkujących tzw. KdF-Wagen – poprzednika popularnego „Garbusa”, który miał być tani i w zamyśle hitlerowskich władz dostępny dla jak największej liczby Niemców.
Istnienie Wolfsburga jest więc od samego początku stricte związane z VW. Dla koncernu pracuje co drugi mieszkaniec tego miasta.
Koszty pracy w firmie są najwyższe w branży motoryzacyjnej – w 2023 r. za godzinę pracy zarabiano około 62 euro.
– czytamy na łamach „DW”. Ze średnim dochodem wynoszącym 5 238 euro, Wolfsburg jest jednym z najbogatszych miast w Niemczech.
Sielanka wkrótce się może się jednak skończyć. Volkswagen, największy europejski producent samochodów po raz pierwszy w swojej historii planuje zamknąć fabryki w Niemczech, a tym samym zwolnić tysiące pracowników.
I to wszystko mimo tego, że jeszcze w ubiegłym roku koncern wciąż odnotowywał solidne zyski sięgające ponad 18 mld euro, a akcjonariuszom wypłacił aż 4,5 mld euro dywidendy. W tym samym czasie jednak kierownictwo koncernu uruchomiło „program efektywnościowy”, którego celem jest zaoszczędzenie do 2026 roku aż 10 miliardów euro.
Na tym się jednak nie skończyło. W sierpniu br. władze firmy uznały, że potrzebne są dalsze oszczędności, w tym najprawdopodobniej także zamknięcie dwóch fabryk samochodów w Niemczech jak również znaczna redukcja zatrudnienia w tym kraju.
VW zatrudnia w Niemczech prawie 300 tys. osób. Poza Wolfsburgiem posiada zakłady samochodowe także w Emden, Zwickau, Dreźnie, Osnabrück i Hanowerze, jak również zakłady produkcyjne komponentów w Brunszwiku, Kassel, Salzgitter, Hanowerze i Chemnitz, a także.
MD/źródło: DW