TikTok ugiął się przed KE. Chińczycy wycofali „uzależniający system nagradzania”
Bruksela zmusiła TikToka do wycofania programu lojalnościowego z TikTokLite. Jest to pierwszy taki sukces Brukseli po przyjęciu Digital Services Act – czytamy na łamach „Deutsche Welle”.
Bytedance, właściciel TikToka, zobowiązał się do wycofania z terytorium UE programu lojalnościowego Rewards z TikToka Lite, czyli lżejsze wersji aplikacji.
Funkcja Rewards pozwala użytkownikom na zdobywanie punktów za określone działania, np. polubienie konkretnego filmu albo zapraszanie nowych użytkowników do aplikacji. Punkty można było następnie wymieniać na karty upominkowe czy atrakcyjne vouchery m.in. na zakupy w sieci. Innymi słowy – użytkownik dostawał nagrody za dłuższą używanie aplikacji.
Przed dwoma laty UE przyjęła Akt o Usługach Cyfrowych. Jest to regulacja dotyczącą m.in. przejrzystości działań największych serwisów społecznościowych i platform online. Nakłada ona m.in. obowiązek ujawniania algorytmów, na których są oparte a także oceny ryzyka związanego z wprowadzaniem konkretnych opcji.
Zdaniem Komisji Europejskiej Bytedance nie dopełnił tego ostatniego obowiązku – przed wprowadzeniem mechanizmu Rewards nie zbadał związanego z tym ryzyka większego uzależniania użytkowników od aplikacji.
W związku z tym 22 kwietnia KE uruchomiła procedurę. Po 105 dniach TikTok zobowiązał się do wycofania programu Rewards z wersji aplikacji Lite dostępnej na terenie Unii Europejskiej a także do nieuruchamiania żadnych podobnych. Każde złamanie zobowiązań wynikających z Aktu o Usługach Cyfrowych wiązałoby się z karami finansowymi dla Bytedance.
Dzisiejsza decyzja jest wyraźnym sygnałem dla całego sektora mediów społecznościowych
– podkreśliła w oświadczeniu wiceprzewodnicząca KE ds. Europy ery cyfrowej, Margarethe Vestager. Zapowiedziała też dalsze monitorowanie, czy Chińczycy będą przestrzegać wiążących ich przepisów.
Jest to pierwsza taka sytuacja, w której KE zmusiła wielką firmę do przestrzegania Aktu o Usługach Cyfrowych.