Prawie pół miliona kary dla dystrybutora karmy dla psów i kotów. To cena za narzucanie ceny w sklepach online
Zdaniem UOKiK dystrybutor karmy dla psów i kotów Empire Brands zawarł zmowę cenową ze swoimi kontrahentami i narzucał partnerom handlowym ceny odsprzedaży karmy w sklepach online i na platformach zakupowych. W związku z tym prezes urzędu nałożył karę na firmę i dwóch jej menadżerów, którzy bezpośrednio odpowiadali za niedozwolone porozumienie – łącznie niemal pół miliona złotych.
Firma Empire Brands zajmuje się sprzedażą hurtową i detaliczną karmy dla psów i kotów. Produkty marki Empire dostępne są dla klientów stacjonarnie (w sklepach zoologicznych i gabinetach weterynaryjnych) oraz w sklepach internetowych i na platformach zakupowych online.
Ograniczanie konkurencji
Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie miało wykazać, że spółka zawarła ze swoimi kontrahentami porozumienie ograniczające konkurencję.
Sprzedawali oni karmę marki Empire w sklepach online, w cenach narzuconych przez firmę. Empire Brands swoimi działaniami naruszyła nie tylko przepisy krajowe ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ale również przepisy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Działania spółki miały bowiem co najmniej potencjalny wpływ na handel między państwami członkowskimi Unii.
– czytamy w komunikacie Urzędu.
W związku z tym prezes UOKiK nałożył karę na spółkę Empire Brands oraz dwóch jej menadżerów, którzy byli bezpośrednio zaangażowani w niedozwolone ustalenia.
Empire Brands kontrolowała ceny karmy w sklepach internetowych swoich kontrahentów. Celem działań firmy było ustalenie minimalnego poziomu cen, równego cenom oferowanym przez Empire w jego sklepie internetowym, poniżej którego kontrahenci nie mogli sprzedawać karmy w internecie. W efekcie konsumenci nie mieli możliwości dokonania zakupów po niższych, konkurencyjnych cenach. Działania te prowadziły do sztucznego podtrzymywania cen na rynku, co negatywnie wpływało na konkurencję i sytuację finansową właścicieli psów i kotów. Pozbawiano ich tym samym możliwości nabywania karmy po cenach kształtowanych uczciwie przez rynek
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Spółka „sugerowała” ceny
Kontrahenci Empire Brands sprzedający przez Internet karmy marki Empire zostali zobowiązani przez spółkę do stosowania w sprzedaży detalicznej cen nie niższych niż te obowiązujące w sklepie internetowym Empire. Spółka dyscyplinowała partnerów handlowych, którzy sprzedawali karmę taniej. Początkowo byli upominani ustnie. Dalsze niezastosowanie się kontrahentów do ustalonych cen powodowało zmianę warunków płatności za karmę, w kolejnym kroku zarząd spółki uniemożliwiał kupowanie produktów po cenie promocyjnej, a w skrajnym wypadku rezygnowano z dalszej współpracy. Partnerzy handlowi kierowali do Empire skargi na nieprzestrzeganie ustaleń cenowych przez pozostałych kontrahentów, w tym wprost zwracali się o podjęcie interwencji w tym zakresie.
Kara finansowa nałożona na Empire Brands wyniosła 352 821 zł. Ponadto Prezes UOKiK wymierzył sankcje wobec dwóch osób zarządzających spółką – łącznie niemal 120 tys. zł.
MD