Polacy coraz częściej korzystają z pośredników nieruchomości

19.04.2022
Redakcja
Czas czytania: 3 minut/y

Każdego roku na polskim rynku nieruchomości zawieranych są setki tysięcy transakcji – zarówno kupna i sprzedaży mieszkań czy działek, jak i umów najmu. Coraz częściej w tym procesie uczestniczą pośrednicy nieruchomości. Czasy, w których sprzedający i nabywcy nie chcieli korzystać z fachowej pomocy z obawy, że pośrednik jest tylko zbędnym kosztem, odeszły już do lamusa.

56 proc. Polaków, którzy skorzystali z usług pośredników, ocenia ich dobrze, a prawie 60 proc. z nich chciałoby podjąć taką współpracę ponownie – wynika z badania Otodom, który co roku nagradza też najlepsze agencje pośrednictwa tytułem Lidera Nieruchomości.

Jeszcze kilka lat temu obecność pośrednika przy transakcjach na rynku nieruchomości kojarzyła się wielu klientom ze zbędnym kosztem, którego – jak wiadomo – każdy wolałby uniknąć. To na szczęście się zmienia, ponieważ jest coraz większa grupa osób, które już korzystały z tych usług, doświadczając wymiernych korzyści

– mówi Kamil Janas, prezes zarządu Big City Broker, jeden z laureatów konkursu Otodom „Lider nieruchomości”, zwycięzca w województwie lubelskim.

Na polskim rynku nieruchomości ubiegły rok okazał się rekordowy, m.in. pod względem liczby oddanych mieszkań, cen za metr kwadratowy, jak i udzielonych kredytów hipotecznych. Łącznie każdego roku są na nim zawierane setki tysięcy transakcji. Według ostatnich dostępnych danych GUS w 2020 roku podpisano w sumie 564,3 tys. aktów notarialnych dotyczących sprzedaży nieruchomości – nieznacznie więcej niż rok wcześniej. Największy udział w tej ogólnej liczbie transakcji kupna i sprzedaży nieruchomości stanowiły lokale i działki niezabudowane. Do tego dochodzą również dziesiątki tysięcy zawieranych każdego roku transakcji najmu.

Zawiłości tego rynku bywają niezrozumiałe dla osób szukających wymarzonego domu czy mieszkania, chcących kupić, sprzedać lub wynająć nieruchomość. Dlatego przy tego typu transakcjach coraz częściej uczestniczą pośrednicy nieruchomości. Z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości”, zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie serwisu Otodom, wynika, że w tej chwili prawie co drugi Polak (45 proc.) pozytywnie ocenia pośredników nieruchomości. Negatywną opinię na ich temat ma jedynie 15 proc.

Chociaż jeszcze do niedawna współpraca z pośrednikiem kojarzyła się ze zbędnym kosztem, to korzyścią z takiej współpracy jest właśnie oszczędność pieniędzy. Obecność doświadczonego, dobrego pośrednika w procesie negocjacji i informacja o tym, w którym momencie klient robi dobry interes, a w którym momencie powinien się z takiej transakcji wycofać, może pomóc naprawdę sporo zaoszczędzić

– mówi Kamil Janas.

Podstawową korzyścią ze współpracy z profesjonalnym pośrednikiem nieruchomości jest przede wszystkim bezpieczeństwo transakcji. Pośrednik zadba o to, żeby klient nie podpisał czegoś, co mogłoby być dla niego niekorzystne, sprawdzi księgi wieczyste czy zanalizuje umowę pod kątem formalnym i prawnym.

Wyzwania dla rynku nieruchomości w najbliższych miesiącach to z pewnością wojna w Ukrainie. Bardzo wielu ludzi przyjechało z Ukrainy do Polski, na rynku najmu w ciągu miesiąca liczba ofert podażowych spadła praktycznie do zera. Co więcej, część osób z Ukrainy decyduje się na zakup nieruchomości w Polsce i tutaj zadaniem profesjonalnej agencji nieruchomości jest to, żeby bezpiecznie dla każdej ze stron takie transakcje przygotowywać. Wiadomo, że sprzedaż czy zakup mieszkania to są życiowe decyzje, często oszczędności życia, więc z tym wiążą się duże emocje. Zaufana osoba, która przeprowadza przez proces negocjacji, może też zaoszczędzić sporo niepotrzebnych nerwów. A kolejnym aspektem jest oszczędność czasu, ponieważ te transakcje z udziałem pośrednika szybciej dochodzą do skutku, szybciej znajdujemy produkt dla klienta albo klienta na mieszkanie

– wyjaśnia prezes Big City Broker.

Wizerunek branży poprawia się z każdym rokiem – jeszcze w 2017 roku pośredników nieruchomości pozytywnie oceniało raptem 24 proc. Polaków, a 36 proc. miało na ich temat negatywną opinię. Te proporcje powoli się odwracają, do czego przyczynia się m.in. postępująca profesjonalizacja branży i osobiste doświadczenia klientów. Teraz 56 proc. Polaków, którzy skorzystali z usług pośredników, ocenia ich dobrze, a prawie 60 proc. z nich chciałoby podjąć taką współpracę ponownie.

Staramy się dalej pracować nad tym wizerunkiem i tutaj najistotniejsza jest codzienna, uczciwa i rzetelna praca, która powoduje, że klienci odnoszą korzyść i polecają nas dalej. Kolejną rzeczą jest zmiana sposobu komunikacji – zamiast obiecywania złotych gór i wciskania na siłę jest komunikacja wprost. Podstawową zasadą dobrej współpracy jest to, że pośrednik jest po to, aby zbudować zaufanie klienta, rozpoznać jego realne potrzeby, możliwości i w odpowiedzi zaproponować konkretne rozwiązania, na które klient się zdecyduje bądź nie

– podkreśla Kamil Janas.

Każdego roku Otodom, najpopularniejszy serwis z nieruchomościami w Polsce, wyłania i nagradza najlepszych pośredników w konkursie Lider Nieruchomości. Ma on nie tylko premiować dobre praktyki, ale i przyczyniać się do profesjonalizacji i pozytywnego wizerunku branży.

Tytuł Lidera Nieruchomości jest dla nas dużym wyróżnieniem i cieszymy się z niego, tym bardziej że musiał na nie zapracować cały zespół. Każdy członek naszego teamu musiał się wykazać wysoką jakością obsługi i wysokim zaangażowaniem, żebyśmy ten tytuł zdobyli

– mówi prezes Big City Broker.

Konkurs organizowany przez Otodom to niejedyna inicjatywa na rzecz profesjonalizacji tej branży. Serwis zapewnia m.in. szkolenia z ekspertami od marketingu, marki osobistej czy rozwoju biznesu i dostęp do nowoczesnych narzędzi, dzięki czemu agencje mogą odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów. Wspólnie z laureatami konkursu Lider Nieruchomości ma też zostać wypracowany Kodeks Dobrych Praktyk, który będzie się przyczyniać do dalszej poprawy wizerunku branży.

Ten konkurs już w pozytywny sposób wpływa na rynek nieruchomości. Agencje mają dodatkową motywację do tego, żeby podwyższać jakość swojej obsługi, szukać nowych rozwiązań, żeby przyglądać się temu, co robi konkurencja i wykorzystywać te możliwości. I na tym na koniec dnia zyskuje klient. Poza tym konkurs wpływa też pozytywnie na wizerunek pośredników. Pokazuje ich pracę od kuchni, pokazuje, w jaki sposób działają najlepsi

– mówi Kamil Janas.

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA