Od 1 stycznia Volvo nie przyjmie gotówki? To niezgodne z obowiązującym prawem
W internecie pojawiło się zdjęcie informacji pochodzącej prawdopodobnie z jednego z serwisów VOLVO. Według niej w żadnej z placówek tej firmy od 1 stycznia 2023 roku nie będzie można płacić gotówką. Tymczasem jak wynika z ustawy o NBP jak i informacji podawanych przez UOKiK, działanie takie jest niezgodne z prawem.
Zdjęcie informacji umieścił w internecie jeden z użytkowników. Jak można tam przeczytać:
Szanowni Klienci,
informujemy iż z dniem 1 stycznia 2023 r. zostanie wstrzymana realizacja płatności gotówkowych we wszystkich naszych serwisach Volvo Polska Sp. z.o.o.
Akceptowalna forma płatności to: karta, przelew bankowy, BLIK

Sprzedawca nie ma prawa odmówić gotówki
Zgodnie z art. 32 ustawy o Narodowym Banku Polskim znaki pieniężne (banknoty oraz monety) emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, co oznacza, że muszą być powszechnie akceptowane przez przedsiębiorców jako forma dokonywania rozliczeń pieniężnych.
Po wybuchu pandemii zachęcano do korzystania z płatności bezgotówkowych, ze względu na to, że są bezpieczniejsze – na banknotach i monetach może przenosić się wirus. W związku z tym pojawiły się pytania skierowane m.in. do UOKiK, czy sklep może zakazać płacenia u siebie gotówką. Odpowiedź Urzędu nie pozostawia złudzeń:
Wiele sklepów preferuje taki [tj. bezgotówkowy – dop. red.] rodzaj płatności, ale całkowicie wyłączyć płatności gotówkowych nie wolno. Niektórzy przecież nie mają konta w banku i muszą jakoś zapłacić za zakupy. Stosownie do art. 32 ustawy o Narodowym Banku Polskim pieniądze emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi w Polsce. Sprzedawca nie ma prawa odmówić ich przyjęcia.
Odmowa przyjęcia płatności w formie gotówki należy więc uznać za niezgodną z prawem.
MD