Widok z lotu ptaka na zaparkowane ciężarówki

KE: Do 2040 roku w UE zabraknie niemal pół miliona miejsc parkingowych dla ciężarówek. Czy kierowcy uciekną z branży?

24.10.2025
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Zawodowi kierowcy masowo rzucają pracę w transporcie, a 70% europejskich firm z branży tonie w kadrowych tarapatach. Komisja Europejska szacuje, że do 2040 roku zabraknie 480 tysięcy bezpiecznych miejsc parkingowych. Zmęczenie, stres i brudne toalety wypychają ludzi z kabin. Czy branża TSL zdoła ich zatrzymać, zanim sklepy opustoszeją?

Transport na kadrowym zakręcie

Branża transportowa w Polsce i Europie jedzie po wybojach. W badaniu z 2024 roku przedsiębiorcy wskazali brak kierowców jako jedno z największych wyzwań – 7,91 w skali od 1 do 10, zaraz za wysokimi pensjami na 8,89. Bez ludzi za kółkiem ciężarówki stoją, dostawy się rwą, a ceny w sklepach rosną.

Aż 70% firm ma poważne braki kadrowe, kolejne 18% określa je jako umiarkowane. To nie tylko problem przewoźników – puste półki i opóźnione paczki dotykają nas wszystkich.

Rutyna i stres za kółkiem

Kierowcy zaczynają pełni zapału, ale szybko wpadają w kierat. Terminy gonią, monotonia dobija, a postoje to loteria – brak miejsc, ryzyko kradzieży, obskurne łazienki. Już teraz w UE brakuje ponad 390 tysięcy parkingów, a do 2040 roku dziura urośnie do 480 tysięcy.

Zmęczenie i brak komfortu na postojach to prosta droga do wypalenia i rezygnacji.

– Kamil Wolański, Kierownik Działu Ekspertów w Grupie Eurowag.

Tylko 2% kierowców nazywa parkingi czystymi. Reszta? Stale walczy o miejsce co powoduje nerwy, które zżerają chęć do pracy.

Co robią firmy, by zatrzymać załogę?

Pięćdziesiąt pięć procent przedsiębiorców żongluje grafikami, 41% sypie podwyżkami. 35% szuka kierowców za granicą, a 13% szkoli wewnętrznie. Ale tylko co dziesiąty stawia na benefity typu wellness, które mogłyby zdjąć ciężar z barków załogi.

Elastyczne trasy i systemy telematyczne to sposób na mniej stresu i dłuższą współpracę.

– Tomasz Czyż, Główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Grupa Eurowag.

Elastyczność działa: jeden woli dwa tygodnie w trasie, dwa w domu, inny trzy na jeden. Zadowoleni kierowcy polecają firmę kolegom, a ci przynoszą bonusy. Technologia, jak planowanie tras, też ułatwia życie. Lepsze postoje to mniej wypalonych kierowców i stabilniejsze dostawy. To nie tylko zysk dla firm, ale i dla nas – mniej braków w sklepach, szybsze paczki. Kierowcy to serce transportu, a bez nich gospodarka kuleje.

Branża musi działać. 480 tysięcy brakujących parkingów to nie żart – to wyzwanie, które wymaga inwestycji w ludzi i infrastrukturę.

Źródło: Eurowag

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA