Procesor trzymany na czubku szczypcy

Jak będą w przyszłości wyglądać krzemowe łańcuchy dostaw?

08.05.2025
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Półprzewodniki, kluczowe dla bezpieczeństwa gospodarczego i technologicznego, napędzają zmiany w globalnych łańcuchach dostaw. Nowe regulacje w Europie i USA oraz inwestycje w lokalną produkcję chipów otwierają drogę do krzemowych szlaków handlowych, w których kluczową rolę odgrywa logistyka – podkreśla DSV – Global Transport and Logistics.

Mikrochipy stały się fundamentem współczesnej gospodarki, a ich niedobory podczas pandemii Covid-19 ujawniły kruchość dotychczasowych łańcuchów dostaw. Zakłócenia w dostawach z Azji, głównie z Korei Południowej i Tajwanu, sparaliżowały m.in. europejski sektor motoryzacyjny, gdzie setki tysięcy samochodów czekały na brakujące podzespoły. W odpowiedzi Europa (European Chips Act) i Stany Zjednoczone (CHIPS Act) wprowad她们 regulacje wspierające lokalną produkcję półprzewodników poprzez subsydia i preferencje. Jak wynika z analizy Tygodnika Gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego, globalny rynek chipów czeka transformacja, w której kluczową rolę odegrają nowe łańcuchy logistyczne.

Analiza Semiconductor Industry Association i Boston Consulting Group prognozuje, że do 2032 roku kraje Zachodu, zwłaszcza USA, znacząco zwiększą swoje moce produkcyjne w zakresie chipów, choć Azja pozostanie liderem.

Wraz z reshoringiem fabryk do nowych lokalizacji konieczne będzie stworzenie nowych łańcuchów logistycznych, zdolnych obsłużyć zarówno dostawy niezbędnych surowców i półproduktów, jak i transport gotowych produktów do odbiorców

– czytamy w artykule.

Logistyka półprzewodników wymaha precyzji

W świecie logistyki półprzewodników każdy etap łańcucha wartości wiąże się z szeregiem wyzwań. Zanim chip powstanie, do fabryki muszą trafić bardzo delikatne, zaawansowane technologicznie maszyny czy substancje chemiczne wykorzystywane w procesach produkcyjnych. Również gotowe produkty, które mają kluczowe znaczenie dla gospodarki, wymagają szczególnej uwagi – przesyłki muszą być odpowiednio chronione przed czynnikami fizycznymi, takimi jak temperatura i wilgotność. Do ich uszkodzenia mogą doprowadzić także wibracje czy ciśnienie

– mówi Krzysztof Osik, Air Freight Director, DSV – Global Transport and Logistics. Transport lotniczy odgrywa tu kluczową rolę, minimalizując czas tranzytu i ryzyko uszkodzeń.

DSV – Global Transport and Logistics aktywnie przygotowuje się na te zmiany, wzmacniając od 2023 roku swoje operacje w Arizonie, jednym z głównych beneficjentów amerykańskiego CHIPS Act. W stanie tym rozpoczęto 40 projektów związanych z produkcją chipów o wartości 102 mld USD, w tym pierwszą poza Tajwanem fabrykę TSMC – największego producenta półprzewodników na świecie. DSV rozwija nowe możliwości przesyłek lotniczych z lotniska Phoenix-Mesa, integrując je z globalną siecią konsolidacji.

Jakość usługi jest absolutnie kluczowa dla firm z sektora produkcji zaawansowanej elektroniki. Nawet najmniejszy błąd może doprowadzić do poważnych konsekwencji na dalszych etapach procesów produkcji, w tym nawet do ich zatrzymania. To może wiązać się z koniecznością poniesienia kosztów w wysokości milionów dolarów

– wskazuje Krzysztof Osik. DSV inwestuje w zespoły specjalistów nadzorujących handling towarów, by sprostać oczekiwaniom branży.

Nowe krzemowe łańcuchy dostaw to nie tylko odpowiedź na obecne wyzwania, ale także inwestycja w przyszłość bezpieczeństwa gospodarczego. Dzięki strategicznym działaniom firm takich jak DSV globalna gospodarka staje się bardziej odporna na zakłócenia.

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA