Święta Bożego Narodzenia

Ile Polacy wydadzą na świąteczną żywność?

20.12.2024
Kamil Śliwiński
Czas czytania: 3 minut/y

W tym roku na przedświątecznych zakupach spożywczych najwięcej osób będzie kierowało się ceną – 78,5 proc. Jednak rdr. spadło jej znaczenie o 4,1 p.p. W dalszej kolejności będzie liczyć się promocja – 70,1 proc., jakość – 53,3 proc., własne doświadczenie – 34,9 proc., a także dostępność – 24,7 proc. (27,6 proc.). Polacy najczęściej zamierzają wydać na produkty dla jednej osoby przy stole 101-200 zł – 25,8 proc. Przedział 201-300 zł wskazuje 18,8 proc. rodaków. Z kolei 12,9 proc. konsumentów nie umie się określić. Sumę powyżej 500 zł podaje 11,8 proc. badanych, a kwotę do 100 zł deklaruje 11,1 proc.. I tutaj widać spadek udziału tego pierwszego wydatku o 2,1 p.p. rok do roku.

Badanie Grupy BLIX i UCE RESEARCH pokazuje, co zadecyduje o zakupie art. spożywczych na święta. Najwięcej wskazań ma cena – 78,5 proc. (w ubiegłym roku – 82,6 proc.).

Cena zatem pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze produktów na świąteczny stół. To wynika z pragmatyzmu Polaków i dużej wrażliwości na koszty. Konsumenci starają się je optymalizować, bo Wigilia i Boże Narodzenie tradycyjne wiążą się z większymi wydatkami. Wybierają więc artykuły w najlepszych cenach

– komentuje Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX. 

Według autorów badania, spadek znaczenia ceny o 4,1 p.p. w porównaniu z rokiem poprzednim może sygnalizować pewną stabilizację sytuacji finansowej części konsumentów, a przynajmniej w obszarze zakupów spożywczych. Mogą oni odczuwać mniejszy nacisk na maksymalne oszczędzanie.

To może być wynikiem łagodniejszej dynamiki wzrostu cen lub większego przyzwyczajenia do obecnych warunków ekonomicznych. Innym czynnikiem może być fakt, że sieci handlowe intensywnie promują zarówno niskie ceny, jak i produkty premium, co zmniejsza presję na wybór najtańszych opcji

– podkreśla Marcin Lenkiewicz.

W trakcie świątecznych zakupów spożywczych na drugim miejscu będzie liczyła się promocja – 70,1 proc. (rok wcześniej – 69,6 proc.). Trzecią pozycję w rankingu ma jakość – 53,3 proc. (53,2 proc.), czwartą – własne doświadczenie – 34,9 proc. (38,4 proc.), a piątą – dostępność – 24,7 proc. (27,6 proc.). Natomiast najmniej istotna będzie opinia influencera czy celebryty – 0,3 proc. (poprzednio – 0,8 proc.). 

Te wyniki wskazują na poszukiwanie dobrych okazji zakupu wysokojakościowych towarów. Niski wpływ opinii influencerów nie zaskakuje, ponieważ w okresie świątecznym wybory przy sklepowych półkach opierają się bardziej na własnych doświadczeniach. Ograniczone zaufanie do znanych osób może też wynikać z przekonania, że ich rekomendacje są bardziej komercyjne niż autentyczne. Konsumenci wolą podejmować decyzje niezależnie, zwłaszcza w przypadku kluczowych zakupów spożywczych

– wyjaśnia ekspert.

Z badania wiemy też, jaki budżet przeznaczą Polacy na świąteczne zakupy spożywcze, w przeliczeniu na jedną osobę. Najwięcej konsumentów wskazuje 101-200 zł – 25,8 proc. (rok temu – 27,9 proc.). – To świadczy o ostrożnym podejściu Polaków do wydatków, co nie jest zaskoczeniem w obliczu wciąż odczuwalnej inflacji. Choć wynik jest o 2,1 p.p słabszy niż rok wcześniej, nadal odzwierciedla dominującą potrzebę racjonalnego planowania zakupów. Spadek może również wynikać z polaryzacji postaw. Jedni konsumenci mogą planować mniejsze zakupy, a inni – większe, w zależności od sytuacji finansowej

– stwierdza Marcin Lenkiewicz. 

Dalej w tym zestawieniu widać przedział 201-300 zł – 18,8 proc. (poprzednio – 17,2 proc.), brak zdecydowania – 12,9 proc. (14,1 proc.), kwotę powyżej 500 zł – 11,8 proc. (9,7 proc.), a także pułap do 100 zł – 11,1 proc. (w ub.r. – 12,1 proc.). Potem są dwa przedziały, tj. 301-400 zł – 10,9 proc. (10,7 proc.), jak również 401-500 zł – 8,7 proc. (8,3 proc.).

Niewielkie zmiany rdr. wskazują na stabilizację w podejściu do wydatków. Jednak wzrost udziału kwoty powyżej 500 zł o 2,1 p.p. rok do roku oznacza, że część Polaków decyduje się na okazalsze zakupy, być może w ramach nadrabiania ograniczeń z wcześniejszych lat. Z kolei niezdecydowani konsumenci prawdopodobnie podejmą decyzje bliżej świąt, kierując się aktualnymi promocjami i stanem budżetu. Większość z nich wybierze wydatki zbliżone do średnich wartości, unikając zarówno przesadnego oszczędzania, jak i nadmiernych zakupów

– podsumowuje ekspert z Grupy BLIX.

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA