Elon Musk wypowiada wojnę reklamodawcom
Należąca do Elona Muska platforma X, dawny Twitter, wniosła pozew antymonopolowy, oskarżając reklamodawców o bojkot. Firma twierdzi, że członkowie Global Alliance for Responsible Media koordynowali działania, aby odwieść marki od reklamowania się na platformie X.
Platforma X złożyła we wtorek pozew przeciwko Global Alliance for Responsible Media, koalicji najważniejszych reklamodawców. Musk twierdzi, że GARM naruszyła przepisy antymonopolowe, koordynując działania z markami w celu odwiedzenia ich od wydawania pieniędzy na platformie należącej do Elona Muska.
Pozew, złożony w sądzie federalnym w Teksasie, pada oskarżenie, że koalicja znana jako GARM „sprzysięgła się” z wiodącymi markami, w tym CVS, Unilever, Mars i duńską firmą energetyczną Orsted, aby „wspólnie wstrzymać miliardy dolarów przychodów z reklam”, które miałby zarobić Twitter, po przejęciu go przez Elona Muska w 2022 roku.
Nielegalne zachowanie tych organizacji i ich dyrektorów kosztowało X miliardy dolarów. Ludzie są krzywdzeni, gdy rynek idei jest podważany, a niektóre punkty widzenia nie są finansowane w ramach nielegalnego bojkotu
— napisała Linda Yaccarino, dyrektor generalna X, w otwartym liście do reklamodawców.
Poprzez pozew platforma X wypowiedziała wojnę reklamodawcom, którzy zapewniają większość przychodów firmie. Od czasu, gdy Elon Musk przejął firmę i obiecał zapoczątkować nową erę nieograniczonej wolności słowa, wielu reklamodawców ograniczyło wydatki na X.
Próbowaliśmy być mili przez 2 lata i nie otrzymaliśmy nic poza pustymi słowami (…) Teraz to wojna
— napisał Musk we wtorek w poście na X. W osobnym poście dodał, że zachęca każdą firmę, która została zbojkotowana, do złożenia pozwu.
GARM które reprezentuje duże marki odpowiadające za ponad 90 procent światowych wydatków na reklamę, zachęcało reklamodawców do unikania X po tym, jak platformę kupił Elon Musk. Według pozwu w następstwie przejęcia aż 18 członków GARM całkowicie zaprzestało reklamowania się na Twitterze a dziesiątki innych zmniejszyło swoje wydatki o 70 procent lub więcej.
Skutki dla przychodów X były poważne. W drugim kwartale tego roku X zarobił 114 milionów dolarów przychodu w Stanach Zjednoczonych, co stanowi spadek o 25 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem i spadek o 53 procent w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim – wynika z wewnętrznych dokumentów uzyskanych przez redakcję The New York Times. Z powodu zmniejszonych wydatków reklamodawców, X była zmuszona obniżyć cenę swoich reklam. Mimo to, reklamodawcy nie wrócili.
Powstrzymując się od zakupu reklam od X, bojkotujący reklamodawcy rezygnują z cennej okazji zakupu niedrogich zasobów reklamowych na platformie która zapewnia bezpieczeństwo marki, która spełnia lub przewyższa standardy branżowe
– napisano w pozwie.
W lipcu amerykańska Komisja Sądownicza Izby Reprezentantów opublikowała raport, w którym stwierdzono, że GARM próbowała wpływać na rodzaje treści, które pojawiały się w Internecie, „pozbawiając niepopularne treści, a nawet całe platformy, przychodów reklamowych potrzebnych do przetrwania”.
MD/źródło: New York Times