Chiny wyeksportują w tym roku 6 mln aut. To więcej niż USA, Niemcy, Japonia i Korea Południowa
Chińscy producenci samochodów wyprzedzili „zachodnie” marki w wyścigu pojazdów elektrycznych. USA i UE podnoszą cła w celu uratowania rodzimych producentów samochodów, są jednak pozbawione kontroli nad tym, co dzieje się poza ich granicami. Rynki w Azji, Ameryce Południowej i Afryce mogą być małe w porównaniu z Ameryką Północną i Europą, ale razem wzięte mają spore znaczenie.
W maju 2024 r. Chiny wyeksportowały 568 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 29 proc. w ujęciu rok do roku i wzrost o 2 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca. Z kolei od stycznia do maja Chiny wyeksportowały 2,45 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 26 proc. w ujęciu rok do roku – wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA).
W ubiegłym roku Chiny wyeksportowały 5,221 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 57,4 proc. w ujęciu rok do roku. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. skumulowana wielkość eksportu stanowiła 47 proc. całkowitej wielkości eksportu w 2023 r.
Prognozy wskazują, że w tym roku Chiny wyeksportują około sześciu milionów samochodów do ponad stu krajów, co uczyni je największym eksporterem samochodów na świecie. Średnia cena tych samochodów wyprodukowanych w Chinach wynosi 19 tys. dolarów, czyli mniej niż połowę średniej ceny w Ameryce Północnej lub Europie. Nie są to tylko pojazdy elektryczne.
W Tajlandii japońskie marki dominowały przez dziesięciolecia, a ich udział w rynku wynosił około 90 proc.. Teraz każda japońska firma odnotowuje spadek sprzedaży. Honda niedawno zamknęła fabrykę w Tajlandii, a Suzuki całkowicie wycofało się z rynku. Tymczasem udział rynkowy BYD wzrósł do 5 proc.
W Brazylii, szóstym co do wielkości rynku samochodowym na świecie, chińscy producenci samochodów dostarczyli 175 tys. samochodów w pierwszej połowie 2024 roku. Łączna sprzedaż Chevroleta, Jeepa i Fiata w Brazylii spadła o 125 tys. w tym samym okresie.
Ekspansja Chin jest napędzana przez szereg czynników, w tym subsydia na wszystkich poziomach łańcucha dostaw i zdolności produkcyjne znacznie większe niż te wymagane do obsługi krajowego rynku chińskiego. Szczególnie to pierwsze jest uważane przez USA i UE za nieuczciwą konkurencję handlową i służy jako uzasadnienie dla podnoszenia ceł.
Liczby
Za wiodącego chińskiego producenta samochodów uważane jest BYD. Firma niedawno podniosła swoją roczną prognozę sprzedaży do 4 milionów, czyli niewiele mniej niż Ford. Jednak BYD nie jest największym eksporterem Chin. Przynajmniej jeszcze nie. Zamiast tego, trzej najwięksi eksporterzy samochodów to chińskie przedsiębiorstwa państwowe.
- Chery: 1,25 mln samochodów
- SAIC: 1,1 mln
- Changan: 620 tys.
- Geely: 500 tys.
- BYD: 500 tys.
Dokąd trafiają chińskie auta? W okresie od stycznia do maja najwięcej z nich wyeksportowano do:
- Rosji: 372 542
- Meksyku 190 897
- Brazylii: 159 612
- Belgii: 124 081
- ZEA: 114 530
Lista wygląda nieco inaczej jeśli chodzi o głównych importerów chińskich elektryków:
- Brazylia: 130 967
- Belgia: 115 318
- Wielka Brytania: 67 956
- Tajlandia: 54 744
- Filipiny: 45 115
MD