Chiny wyeksportują w tym roku 6 mln aut. To więcej niż USA, Niemcy, Japonia i Korea Południowa

09.10.2024
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Chińscy producenci samochodów wyprzedzili „zachodnie” marki w wyścigu pojazdów elektrycznych. USA i UE podnoszą cła w celu uratowania rodzimych producentów samochodów, są jednak pozbawione kontroli nad tym, co dzieje się poza ich granicami. Rynki w Azji, Ameryce Południowej i Afryce mogą być małe w porównaniu z Ameryką Północną i Europą, ale razem wzięte mają spore znaczenie.

W maju 2024 r. Chiny wyeksportowały 568 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 29 proc. w ujęciu rok do roku i wzrost o 2 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca. Z kolei od stycznia do maja Chiny wyeksportowały 2,45 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 26 proc. w ujęciu rok do roku – wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA).

W ubiegłym roku Chiny wyeksportowały 5,221 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 57,4 proc. w ujęciu rok do roku. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. skumulowana wielkość eksportu stanowiła 47 proc. całkowitej wielkości eksportu w 2023 r.

Prognozy wskazują, że w tym roku Chiny wyeksportują około sześciu milionów samochodów do ponad stu krajów, co uczyni je największym eksporterem samochodów na świecie. Średnia cena tych samochodów wyprodukowanych w Chinach wynosi 19 tys. dolarów, czyli mniej niż połowę średniej ceny w Ameryce Północnej lub Europie. Nie są to tylko pojazdy elektryczne.

W Tajlandii japońskie marki dominowały przez dziesięciolecia, a ich udział w rynku wynosił około 90 proc.. Teraz każda japońska firma odnotowuje spadek sprzedaży. Honda niedawno zamknęła fabrykę w Tajlandii, a Suzuki całkowicie wycofało się z rynku. Tymczasem udział rynkowy BYD wzrósł do 5 proc.

W Brazylii, szóstym co do wielkości rynku samochodowym na świecie, chińscy producenci samochodów dostarczyli 175 tys. samochodów w pierwszej połowie 2024 roku. Łączna sprzedaż Chevroleta, Jeepa i Fiata w Brazylii spadła o 125 tys. w tym samym okresie.

Ekspansja Chin jest napędzana przez szereg czynników, w tym subsydia na wszystkich poziomach łańcucha dostaw i zdolności produkcyjne znacznie większe niż te wymagane do obsługi krajowego rynku chińskiego. Szczególnie to pierwsze jest uważane przez USA i UE za nieuczciwą konkurencję handlową i służy jako uzasadnienie dla podnoszenia ceł.

Liczby

Za wiodącego chińskiego producenta samochodów uważane jest BYD. Firma niedawno podniosła swoją roczną prognozę sprzedaży do 4 milionów, czyli niewiele mniej niż Ford. Jednak BYD nie jest największym eksporterem Chin. Przynajmniej jeszcze nie. Zamiast tego, trzej najwięksi eksporterzy samochodów to chińskie przedsiębiorstwa państwowe.

  • Chery: 1,25 mln samochodów
  • SAIC: 1,1 mln
  • Changan: 620 tys.
  • Geely: 500 tys.
  • BYD: 500 tys.

Dokąd trafiają chińskie auta? W okresie od stycznia do maja najwięcej z nich wyeksportowano do:

  • Rosji: 372 542
  • Meksyku 190 897
  • Brazylii: 159 612
  • Belgii: 124 081
  • ZEA: 114 530

Lista wygląda nieco inaczej jeśli chodzi o głównych importerów chińskich elektryków:

  • Brazylia: 130 967
  • Belgia: 115 318
  • Wielka Brytania: 67 956
  • Tajlandia: 54 744
  • Filipiny: 45 115

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA