Brak dopłat stopuje popularność elektryków. Co dalej z elektromobilnością w Polsce
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce znalazł się w głębokim kryzysie. Zawieszenie dopłat w ramach programu „Mój elektryk” mocno uderzyło w sprzedaż nowych pojazdów na prąd. Jak wynika z danych, w listopadzie 2024 roku liczba rejestracji takich aut spadła o 37% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Branża motoryzacyjna załamuje ręce, wskazując, że brak wsparcia dla dużych firm zatrzymał rozwój elektromobilności w kraju. Choć ogólny wzrost liczby aut elektrycznych w 2024 roku był minimalny, ostre hamowanie pod koniec roku budzi obawy o przyszłość rynku.
Liczby, które mówią same za siebie
Od początku wdrażania elektromobilności w Polsce zarejestrowano 136 tysięcy pojazdów elektrycznych, z czego niemal połowa to hybrydy plug-in – w praktyce samochody spalinowe z dodatkowym napędem elektrycznym. To wynik znacznie poniżej pierwotnych założeń, które przewidywały milion elektryków na polskich drogach do 2025 roku. Dla porównania, hybrydy bez możliwości ładowania biją rekordy popularności – do listopada 2024 roku zarejestrowano ich ponad 926 tysięcy. Polacy doceniają ich oszczędność i trwałość, co przyczynia się do zmiany struktury rynku motoryzacyjnego w Polsce.
Nowe programy wsparcia
Planowane na 2025 rok dopłaty do samochodów elektrycznych mają obejmować osoby fizyczne oraz jednoosobowe działalności gospodarcze. Eksperci ostrzegają jednak, że takie rozwiązanie nie przywróci dynamiki rynku. Duże firmy, które dotychczas były głównymi nabywcami elektryków, zostały wykluczone z programu. Bez wsparcia finansowego ich zainteresowanie zakupami spada, a rynek nowych samochodów na prąd może wejść w długotrwałą stagnację.
Z perspektywy ekonomicznej dopłaty do samochodów elektrycznych mają swoje ciemne strony. Po pierwsze, zniechęcają do zakupu aut używanych, które tracą na wartości w wyniku pojawiania się nowych modeli z dopłatami. Po drugie, szybki postęp technologiczny sprawia, że kilkuletnie elektryki stają się przestarzałe i trudne do sprzedania. Eksperci ostrzegają, że nadchodząca fala tanich, poleasingowych samochodów elektrycznych z Zachodu dodatkowo zdestabilizuje rynek wtórny.
Przyszłość elektromobilności w Polsce
Brak kompleksowego wsparcia dla rynku samochodów elektrycznych może wpłynąć na długoterminowe spowolnienie elektromobilności w Polsce. Choć branża wciąż liczy na zmiany w polityce i rozszerzenie programów dopłat, obecna sytuacja wskazuje na potrzebę przemyślenia strategii rozwoju tego segmentu. Polska, zamiast realizować ambitne założenia elektromobilności, ryzykuje pozostanie w tyle za krajami, które skuteczniej wspierają rozwój technologii przyszłości.