500 amperów i 80% baterii w 4 minuty – przełom w ładowaniu elektryków
Brytyjski startup Nyobolt EV, z siedzibą w Cambridge, osiągnął przełom w technologii akumulatorów dla samochodów elektrycznych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, opracowanym na Uniwersytecie w Cambridge, firma stworzyła system, który pozwala na naładowanie akumulatora trakcyjnego samochodu elektrycznego o pojemności 35 kWh do 80% w zaledwie 4 minuty i 37 sekund. Ta nowa technologia może rozwiązać jeden z największych problemów elektromobilności: długie czasy ładowania.
Technologia Nyobolt EV opiera się na nowatorskich materiałach anodowych z tlenku węgla i tlenku metalu, które zapewniają niską impedancję ogniw. Dzięki temu, akumulatory mogą być ładowane przy bardzo wysokich prądach bez degradacji ich trwałości. W testach przeprowadzonych przez Nyobolt, akumulatory te wytrzymały ponad 4000 cykli głębokiego rozładowania i szybkiego ładowania, co potwierdza ich wytrzymałość i efektywność.
Szybkość ładowania to klucz
Akumulator o pojemności 35 kWh, mimo że nie imponuje swoją wielkością, może być naładowany do 80% pojemności w czasie krótszym niż 5 minut. Ładowanie odbywa się za pomocą ładowarki prądu stałego o mocy 350 kW, pracującej pod napięciem 800 Voltów. Kluczowym elementem jest tutaj utrzymanie wysokiej mocy ładowania przez długi czas, co pozwala na błyskawiczne uzupełnienie energii. W efekcie, prototypowy samochód z akumulatorem Nyobolt EV może przejechać do 160 mil (248 km) według procedury testowej WLTP po zaledwie kilku minutach ładowania.
Obecnie wiele marek samochodów elektrycznych, takich jak Porsche Taycan Turbo, oferuje szybkie ładowanie, jednakże w porównaniu do technologii Nyobolt EV, ich czasy ładowania są znacznie dłuższe. Porsche Taycan Turbo, z bateriami pracującymi pod napięciem 800 Voltów, potrzebuje 18 minut, aby naładować akumulator od 10% do 80%, co wystarcza na przejechanie około 440 km. W testach przeprowadzonych w Niemczech, samochód ten przyjmował prąd o mocy 270 kW, co pozwalało na zwiększenie zasięgu o 209 km w 20 minut.
Nyobolt EV udało się znacząco zredukować problem degradacji baterii podczas szybkiego ładowania. Dzięki specjalnemu składowi chemicznemu ogniw i autorskiemu systemowi chłodzenia, temperatura baterii nie przekracza 60 stopni Celsjusza. To zapewnia długotrwałą żywotność akumulatorów, nawet przy intensywnym użytkowaniu.
Technologia stopniowo wejdzie na rynek
Nyobolt EV planuje komercjalizację swojej technologii w ciągu najbliższych kilku lat. Firma deklaruje, że już w 2025 roku mogłaby wyprodukować około tysiąca pakietów baterii, a docelowo do dwóch tysięcy ogniw rocznie. Opracowane przez nich akumulatory mogą znaleźć zastosowanie nie tylko w samochodach osobowych, ale również w robotyce i transporcie ciężkim. Nyobolt EV prowadzi rozmowy z ośmioma potencjalnymi partnerami, którzy są zainteresowani wdrożeniem tej innowacyjnej technologii.
Nyobolt EV powstało w wyniku wieloletnich badań prowadzonych przez profesora Clare Graya i dr Sai Shivareddy’ego na Uniwersytecie w Cambridge. Ich prace nad technologią superkondensatorów zaowocowały stworzeniem nowatorskich ogniw akumulatorowych, które teraz mają szansę zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych.
Technologia Nyobolt EV może być kluczowym krokiem w kierunku masowego przyjęcia samochodów elektrycznych. Szybkie ładowanie akumulatorów w mniej niż 5 minut, bez znaczącej degradacji ich trwałości, może sprawić, że korzystanie z elektrycznych pojazdów stanie się znacznie bardziej wygodne i praktyczne. Wprowadzenie tej technologii na rynek może nie tylko rozwiązać problem długiego czasu ładowania, ale także przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2, promując bardziej zrównoważony rozwój transportu.