Butelka pozostawiona w lesie

System kaucyjny od 1 października. Kampania informacyjna startuje na ostatnią chwilę

11.09.2025
Rafał Dobrzyński
Czas czytania: 2 minut/y

Już 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny. Choć jego uruchomienie będzie jedną z największych zmian w gospodarce odpadami od lat, kampania informacyjna dla konsumentów i przedsiębiorców wystartuje dopiero w połowie września – na zaledwie kilkanaście dni przed wdrożeniem. To wywołuje poważne obawy w branży i w organizacjach przedsiębiorców o możliwy chaos i brak przygotowania.

Kampania na ostatniej prostej

Wiceminister klimatu i środowiska Anita Sowińska poinformowała podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju, że akcja edukacyjna ruszy już w połowie września.

Od połowy września ruszy kampania medialna dotycząca systemu kaucyjnego 

– zapowiedziała.

Jednocześnie przyznała, że pierwsze miesiące działania systemu będą okresem łagodniejszego traktowania przedsiębiorców:

W pierwszych trzech miesiącach opłata produktowa za niezrealizowane poziomy selektywnej zbiórki opakowań będzie stosunkowo niska 

– zaznaczyła Sowińska.

Branża: chaos jest nieunikniony

Zdaniem wielu uczestników rynku kampania rusza zdecydowanie za późno, a całe wdrożenie jest niedopracowane.

Rząd nie jest gotowy na system kaucyjny, bo rozwiązanie, które zaproponowali, zostało właśnie na Komisji Gospodarki i Rozwoju storpedowane przez izby handlowe. (…) Dopiero skończył się nabór firm na operatorów tego systemu, co oznacza, że kilkadziesiąt dni przed uruchomieniem całego programu mamy do czynienia ze skrajnie niedopracowanym rozwiązaniem 

– podkreśla poseł Konfederacji Krzysztof Szymański.

Równie krytycznie ocenia sytuację Adam Abramowicz, prezes Organizacji Pracodawców Rada Przedsiębiorców.

Wszyscy wiedzą, że mają robić selekcję odpadów w domu, że to się opłaca także i ze względów finansowych, że się wrzuca puszki i butelki do żółtego kosza i to działa. Po co jest system kaucyjny, który jest systemem równoległym, zamiast ulepszać to, co w tej chwili jest? (…) Teraz to mieszamy, rozpraszamy strumienie. To dla konsumentów i dla ludzi wyjdzie tylko na niekorzyść 

– ostrzega Abramowicz.

Izby gospodarcze: społeczeństwo nie jest przygotowane

Na brak wcześniejszej komunikacji zwraca uwagę także Dariusz Lizak z Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy:

Jeżeli chodzi o szczegóły funkcjonowania systemu, społeczeństwo nie jest świadome. Oczywiście społeczeństwo wykazuje chęć do poznania tych wszystkich uwarunkowań. Dobrze, że w ogóle startuje kampania przygotowana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ale szkoda, że ona wcześniej nie wystartowała.

Ministerstwo uspokaja

Resort klimatu zapewnia jednak, że Polska jest przygotowana do wdrożenia.

Polska jest gotowa na wprowadzenie, przede wszystkim przedsiębiorcy są gotowi, operatorzy, konsumenci też mają coraz większą wiedzę na temat systemu kaucyjnego. W związku z tym już pierwszego października zaczną się pojawiać w sklepach napoje w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym

– przekonuje Marek Pogorzelski, rzecznik ministerstwa.

Jak dodaje, na początku nie wszystkie produkty będą objęte systemem, bo w sprzedaży znajdą się jeszcze napoje w opakowaniach wprowadzonych na rynek przed jego uruchomieniem.

Można je będzie rozpoznać po znaczku systemu kaucyjnego = prostokącie z napisem kaucja i kwotą 50 groszy albo złotówką

– tłumaczy Pogorzelski.

Mimo zapewnień resortu, przedsiębiorcy i organizacje branżowe wciąż apelują o okres przejściowy. Argumentują, że konsumenci nie są dostatecznie poinformowani, a biznes nie miał wystarczająco dużo czasu, by przygotować się do nowego systemu.

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA