Sąd: Zwolnienia grupowe w PKP Cargo były bezprawne
Sąd Rejonowy w Katowicach uznał zwolnienia grupowe w PKP Cargo za bezprawne – orzekł 29 września 2025 roku, przyznając odszkodowanie zwolnionej pracownicy. Brak planu restrukturyzacyjnego w momencie decyzji o redukcjach złamał art. 314 Prawa restrukturyzacyjnego. Wyrok może otworzyć drogę do odszkodowań dla 2515 osób z pierwszej fali grupowych zwolnień
Brak planu, bezprawne zwolnienia
Sąd Rejonowy Katowice-Zachód rozpatrywał pozew kobiety zwolnionej jesienią 2024 roku z centrali PKP Cargo. Orzekł, że zwolnienia grupowe naruszyły art. 314 Prawa restrukturyzacyjnego, wymagający uwzględnienia redukcji w planie restrukturyzacyjnym. PKP Cargo nie miało takiego planu – powstał dopiero w czerwcu 2025 roku, miesiące po decyzji o zwolnieniach.
PKP Cargo w ogóle nie mogło przeprowadzić zwolnień grupowych – nie mając przygotowanego planu restrukturyzacji.
– mówi Paweł Szczepańczyk, radca prawny Zarządu Regionu Śląsko-Dąbrowskiego NSZZ „Solidarność”.
Sąd zasądził odszkodowanie, podkreślając, że to pierwsze merytoryczne rozstrzygnięcie dotyczące legalności zwolnień w PKP Cargo, a nie tylko typowania osób.
Pierwsza fala: 2515 poszkodowanych
Pierwsza runda zwolnień w PKP Cargo jesienią 2024 roku objęła 2515 osób. Pracownica, wspierana przez prawników „Solidarności” śląsko-dąbrowskiej, wygrała sprawę, co otwiera drogę do podobnych roszczeń dla pozostałych. Wyrok nie jest prawomocny, ale w Polsce precedensy sądowe wpływają na orzecznictwo.
Ten wyrok będzie ważnym punktem odniesienia dla sądów orzekających w sprawach zwolnień w PKP Cargo.
– dodaje Paweł Szczepańczyk, radca prawny Zarządu Regionu Śląsko-Dąbrowskiego NSZZ „Solidarność”.
25 lipca 2024 roku Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie sanacyjne dla spółki, co miało uzasadnić redukcje, ale plan restrukturyzacji pojawił się za późno.
Kolejne fale pod znakiem zapytania
Kolejna fala zwolnień ruszyła 29 września 2025 roku, obejmując 475 osób do końca października. Plan restrukturyzacyjny PKP Cargo nie został zatwierdzony przez sędziego-komisarza – co może podważyć legalność tych redukcji, podobnie jak pierwszej fali.
Wcześniej Sąd Rejonowy w Warszawie (25 lipca 2024) uznał bezprawne zwolnienie działacza związkowego objętego ochroną.
Konsekwencje dla PKP Cargo
Wyrok katowicki to precedens – może uruchomić lawinę roszczeń od 2515 zwolnionych. PKP Cargo, w restrukturyzacji od lipca 2024, planuje dalsze cięcia (do 2429 osób w 2025–2026), ale bez zatwierdzonego planu ryzykuje kolejne przegrane sprawy.
Źródło: Tysol.pl









