Polacy boją się AI w finansach: 67 procent obawia się oszustw
Sztuczna inteligencja coraz śmielej wchodzi do sektora finansowego, ale Polacy podchodzą do niej z dużą ostrożnością. Z raportu CRIF Banking on Banks 2025 wynika, że 67 procent respondentów obawia się wzrostu oszustw finansowych dzięki AI. Podobnie 65 procent martwi się o błędy, które mogą uderzyć w ich osobiste finanse. Pokolenie Z jest najbardziej otwarte na innowacje, choć nie wierzy w pełną cyfryzację usług.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Aż 67 procent Polaków – tyle samo co średnia europejska w badanych krajach – boi się, że sztuczna inteligencja ułatwi oszustwa finansowe. Z kolei 66 procent nie chce, by AI miała dostęp do ich danych osobowych. To pokazuje, że innowacje muszą iść w parze z solidną ochroną.
Bezpieczeństwo jest równie ważne co szybkość procesów
– mówi Kamil Gosławski, Head of Banking & Insurance w CRIF Polska.
Chcemy AI, ale z głową
65 procent Polaków obawia się błędów przy korzystaniu z generatywnej AI w finansach osobistych. Mimo to 59 procent jest otwartych na usługi oparte na tej technologii – pod warunkiem jasnych zasad. 48 procent zamierza używać chatbotów AI do szybszego załatwiania spraw. Co ciekawe, 46 procent wierzy, że AI pomoże wykrywać oszustwa jak deepfake czy phishing.
AI zwiększa dostępność usług 24/7, ale potrzebna jest transparentność i zaufanie
– mówi Kamil Gosławski, Head of Banking & Insurance w CRIF Polska.
Jedna czwarta respondentów do 2030 roku będzie zwracać uwagę na etykę i wartości dostawców usług finansowych.
Pokolenie Z: otwarte, ale sceptyczne
Europejczycy spodziewają się przyspieszenia cyfryzacji – 77 procent wierzy w załatwianie wszystkich spraw online do 2030 roku. Pokolenie Z jest mniej przekonane: tylko 59 procent widzi jedną aplikację do zarządzania finansami, a 57 procent zero interakcji z pracownikami banku. Dla porównania, 76 procent pokolenia X oczekuje jednej aplikacji.
Zetki są jednak najbardziej otwarte na AI – 53 procent chce asystenta do szybszych usług. Milenialsi: 51 procent, średnia: 43 procent.
Dostosowanie oferty do pokoleń to wyzwanie – wybór między AI a tradycyjną obsługą
– mówi ekspert CRIF.
Instytucje finansowe muszą balansować innowacje z bezpieczeństwem i edukacją. AI to przyszłość, ale tylko z zaufaniem klientów. A ty – gotowy na sztuczną inteligencję w banku?









