Nowe inwestycje PERN kluczowe dla bezpieczeństwa energetycznego i obronnego Polski
Nowe zbiorniki, większe możliwości przeładunkowe i niższe koszty operacyjne – PERN kończy kluczową inwestycję w Bazie Paliw w Dębogórzu. To część szerokiego programu rozbudowy infrastruktury, który ma zwiększyć niezależność energetyczną Polski i przygotować system na przyszłe wyzwania logistyczne.
– Inwestycja w Bazie Paliw w Dębogórzu istotnie wpływa na zwiększenie możliwości logistycznych Spółki. PERN to nie tylko zwykły operator logistyki – to spółka, która dba o bezpieczeństwo energetyczne w wymiarze paliwowym, w praktyce pełni rolę operatora systemu logistycznego i zapewnia bezpieczeństwo dostaw paliw czy surowców przedsiębiorcom i obywatelom. Bezpieczeństwo energetyczne w dzisiejszych, trudnych geopolitycznie, czasach jest kluczowe, a ta inwestycja zwiększa je w bardzo istotny sposób
– podkreśla Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
– PERN widzi swoją rolę w systemie bezpieczeństwa energetycznego kraju jako podmiot, który zabezpiecza logistykę paliwową w sytuacji ewentualnych zakłóceń i zagrożeń na rynku paliwowym, więc nie mówimy już tylko o kwestii komercyjnej, ale także o stabilności dostaw w sytuacjach nadzwyczajnych
– wskazuje Daniel Świętochowski, prezes zarządu PERN.
– Ta inwestycja to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na magazynowanie zapasów obowiązkowych paliw w Polsce.
– dodaje.
Trzy nowe zbiorniki o pojemności eksploatacyjnej 50 tys. m³ każdy powstały z myślą o zwiększeniu elastyczności systemu logistycznego oraz dostosowaniu infrastruktury do nowych możliwości przeładunkowych w Porcie Gdynia.
– Decyzja o budowie tak dużych zbiorników wynika z konieczności dostosowania bazy paliw w Dębogórzu do rozładunku tankowców o ładowności powyżej 100 tys. t, co będzie możliwe w najbliższej perspektywie po rozbudowie stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia
– mówi Michał Drzazga, kierownik Bazy Paliw nr 21 w Dębogórzu.
– Wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia realizujemy inwestycje, które mają na celu zwiększenie przepustowości Bazy Paliw PERN w Dębogórzu. Inwestycje te pozwolą nam istotnie poprawić elastyczność, efektywność całego systemu i będą miały pozytywny wpływ na bezpieczeństwo energetyczne kraju.
– dodaje.
– Rozbudowa w Bazie Paliw w Dębogórzu może wpłynąć pozytywnie na koszty obsługi i przeładunków, ponieważ docelowo planujemy umożliwić rozładunek tankowców o wolumenach dwu-, trzykrotnie większych niż obecnie, więc koszt jednostkowy przyjęcia paliwa i jego wydania będzie zdecydowanie niższy
– zaznacza Daniel Świętochowski.
Budowa nowych zbiorników w Dębogórzu jest częścią szerokiego programu inwestycyjnego PERN. W ostatnich miesiącach zrealizowano tam także rozbudowę nalewni cystern kolejowych o dwa nowe stanowiska, co zwiększyło przepustowość bazy o 4 tys. m³ paliw dziennie. Inwestycje toczą się także w pozostałych bazach.
– PERN planuje kolejne trzy zbiorniki w Koluszkach i Kawicach, a w fazie projektowania jest już siedem zbiorników o łącznej pojemności 250 tys. m³
– zapowiada prezes spółki.
Trwają prace nad nowymi zbiornikami w Koluszkach – o pojemności 33 tys. m³ dla produktów III klasy i 24 tys. m³ dla produktów I klasy – oraz w Kawicach, gdzie powstaje zbiornik o pojemności 33 tys. m³ do magazynowania produktów III klasy. Spółka modernizuje też fronty kolejowe w Nowej Wsi Wielkiej i rozbudowuje tory w Bazie Koluszki. Inwestuje także w rozwiązania technologiczne poprawiające przepustowość rurociągów i bezpieczeństwo systemu.
– Tych inwestycji jest bardzo dużo. Wszyscy mamy pełną świadomość tego, że w bezpieczeństwo energetyczne musimy inwestować. W następnych miesiącach i latach inwestycje w logistykę magazynową będą się zwiększać. Jednym z kluczowych projektów jest budowa rurociągu łączącego polski system z systemem natowskim – infrastruktury podwójnego wykorzystania, która z jednej strony zapewni bezpieczeństwo wojsku, a z drugiej zwiększy bezpieczeństwo logistyczne rynku paliw i surowców. To inwestycja, która ma ogromne znaczenie strategiczne i gospodarcze dla Polski
– wskazuje Wojciech Wrochna.
W październiku PERN podpisał z Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wstępne porozumienie dotyczące rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej i jej przyłączenia do systemu rurociągów NATO. To przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego i obronnego Polski.
PERN realizuje także program „Przejść HDD”, który obejmuje modernizację odcinków rurociągów przebiegających pod rzekami i kanałami. Celem inwestycji o wartości ponad 140 mln zł jest zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa przesyłu paliw. W tym roku spółka zakupiła również cztery nowoczesne urządzenia DRA (Drag Reducing Agents), które pozwalają zwiększyć wydajność pracy rurociągów nawet o 30 proc. przy niższym ciśnieniu roboczym, co przekłada się na większe bezpieczeństwo eksploatacji.
PERN jest spółką Skarbu Państwa i operatorem kluczowej infrastruktury paliwowo-naftowej w Polsce. Zarządza siecią ponad 2,5 tys. km rurociągów, 19 bazami paliw i czterema bazami surowcowymi. Odpowiada za transport i magazynowanie ropy i paliw, zapewniając ciągłość i stabilność dostaw dla gospodarki i obywateli oraz wzmacniając niezależność energetyczną kraju.
Źródło: PERN









