Jakie marki naprawdę trafiają do koszyków Polaków? Wyniki Blix Awards 2025
W tegorocznej edycji Blix Awards – Wybór Konsumentów – po raz pierwszy o zwycięstwie marek zadecydowały nie deklaracje, lecz faktyczne dane o zakupach Polaków. Organizatorzy przeanalizowali ponad 140 milionów dodań produktów do list zakupów w aplikacji Blix, pokazując, które marki naprawdę towarzyszą konsumentom na co dzień. Wyniki ujawniają, że Polacy wciąż najchętniej sięgają po sprawdzone brandy – od Mlekovity i Winiar, po Kinder, Żywiec czy Nivea – które łączą rozpoznawalność z realną obecnością w codziennych decyzjach zakupowych.
Przez dwa lata z rzędu laureaci w segmencie FMCG byli wybierani przez Kapitułę programu „Blix Awards – Wybór Konsumentów” na podstawie deklaracji Polaków. Jeszcze w zeszłym roku w szeroko zakrojonym badaniu shopperzy wskazywali marki, które najczęściej wybierają podczas codziennych zakupów w sklepach stacjonarnych. Tym razem organizatorzy poszli o krok dalej – sięgając do twardych danych o zachowaniach zakupowych. Oparli werdykt na analizie ponad 140 milionów dodań produktów do list zakupów w aplikacji Blix w ciągu 12 miesięcy.
– To ogromna zmiana jakościowa, bo nie pytamy już konsumentów, co planują kupić, tylko obserwujemy, co rzeczywiście trafia na ich listy zakupowe. Dzięki temu lepiej rozumiemy prawdziwą intencję zakupową i to, które marki są naprawdę obecne w życiu codziennym Polaków – nie tylko rozpoznawalne, ale i realnie wybierane
– komentuje Tomasz Jabłoński, przewodniczący Kapituły Blix Awards.
Jak podkreśla Marcin Lenkiewicz, wiceprzewodniczący Kapituły, nowa metoda pokazuje, że zwycięskie marki nie tylko potrafią przyciągać uwagę, ale też konsekwentnie przekładają ją na decyzje zakupowe.
– To marki, które budują trwałą więź z konsumentem – są dostępne, zauważalne i obecne w momentach, gdy zapadają realne decyzje przy półce lub w aplikacji. Ich siła wynika z faktycznych wyborów milionów Polaków
– dodaje Marcin Lenkiewicz.
Zwycięzcą w kategorii MIĘSO I WĘDLINY jest Animex Foods, NABIAŁ – Mlekovita, NABIAŁ WYSOKOBIAŁKOWY – Danone YoPRO, TŁUSZCZE ROŚLINNE – Kujawski, a PRODUKTY KULINARNE – Winiary. W kategorii PRODUKTY SYPKIE wygrała Lubella. Z kolei wśród SŁODYCZY nie miał sobie równych Kinder.
– W tegorocznej edycji, doskonale widać, że to właśnie marki znane i lubiane od lat wciąż mają ogromną siłę. Konsumenci wracają do nich, gdyż nieustannie dostarczają im realną wartość – jakość, zaufanie i doświadczenie, którego oczekują
– mówi dr Krzysztof Łuczak, wiceprzewodniczący Kapituły.
Najczęściej dodawane do list zakupowych SŁONE PRZEKĄSKI to produkty marki Lay’s. Wśród PRZETWORÓW RYBNYCH wygrała firma Lisner. W kategorii DANIA GOTOWE I SOSY zwycięzcą są Pudliszki. W grupie MROŻONYCH DAŃ GOTOWYCH statuetkę otrzymał Dr.Oetker. Natomiast liderem wśród NAPOJÓW BEZALKOHOLOWYCH jest Coca-Cola. SOKI I NEKTARY zdominował Tymbark. A najczęściej wybieranym przez konsumentów PIWEM jest Żywiec. W kategorii NAPOJÓW GORĄCYCH laureatem jest Jacobs.
– Powtarzające się sukcesy wielu marek FMCG są efektem konsekwencji, zaufania i wieloletniej pracy zespołów, które potrafią utrzymać silną pozycję swoich brandów w świadomości konsumentów. Marki, które po raz kolejny znajdują się na podium, to zwykle te, które przez lata budowały rozpoznawalność, wiarygodność i emocjonalny związek z konsumentem. One wiedzą, że prawdziwa siła tkwi nie tylko w krótkoterminowych kampaniach czy innowacjach, ale w utrzymywaniu stałej obecności w życiu codziennym Polaków – w ich koszykach, listach zakupów i na półkach sklepów
– przekonuje Tomasz Jabłoński.
Patrząc na kolejnych laureatów, należy wskazać, że Persil zwyciężył w kategorii PRODUKTÓW DO PRANIA I PŁUKANIA, a Vileda wygrała wśród PRODUKTÓW DO SPRZĄTANIA. Fairy to najczęściej dodawany do list zakupowych PRODUKT DO MYCIA NACZYŃ. Z kolei Domestos dostał statuetkę w grupie PRODUKTÓW DO CZYSZCZENIA TOALET.
– Za sukcesami marek zawsze stoją ludzie z zespołów marketingu, sprzedaży, trade marketingu czy badań, którzy potrafią łączyć doświadczenie z nowoczesnym podejściem. To oni nie tylko utrzymują silną pozycję brandów, ale też dbają o ich rozwój. Wprowadzają nowe warianty, reagując na trendy i utrzymując wysoki poziom komunikacji
– stwierdza Marcin Lenkiewicz.
W kategorii HIGIENY OSOBISTEJ wygrała Nivea. W grupie KOSMETYKÓW statuetka powędrowała do Dove. W segmencie HIGIENY JAMY USTNEJ zwycięzcą jest Colgate, a PRODUKTÓW DO GOLENIA I PIELĘGNACJI – Gillette. Wśród PRODUKTÓW DLA DZIECI I NIEMOWLĄT nr 1 jest Pampers. A w kategorii PRODUKTÓW DLA ZWIERZĄT najczęściej dodawana do list zakupowych jest Purina.
– Pojawienie się nowych marek w zestawieniu pokazuje, jak duży wysiłek i determinacja są potrzebne, by wejść do grona liderów. To dowód na to, że polski rynek FMCG jest bardzo konkurencyjny, a utrzymanie pozycji numer jeden przez wiele lat to naprawdę ogromny sukces. Zwycięstwo powtarzają marki z mocnym fundamentem, spójną strategią i ludźmi, którzy wiedzą, że liderem nie zostaje się raz. Trzeba nim być każdego dnia
– podsumowuje dr Krzysztof Łuczak.
*** Więcej informacji: https://blixawards.pl/









