Polska turystyka skazana na sukces? Rafał Szmytke: bezpieczeństwo to nasz największy atut
W Kołobrzegu trwa właśnie Kongres Turystyki Przyszłości 2025. To jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych tego roku, gromadzące ekspertów, przedstawicieli samorządów, biznesu i nauki. O atutach i wyzwaniach polskiej turystyki mówi Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Turystyka przyszłości to wielka niewiadoma, ale turystyka przyszłości w Polsce to na pewno pasmo niekończących się sukcesów. Jesteśmy na fali wznoszącej, mamy jedną z najlepszych w Europie, ale i – pozwolę sobie powiedzieć – że i na świecie infrastruktur turystycznych, nowoczesne hotele, wspaniałe połączenia drogowe, sieć lotnisk zarówno tych międzynarodowych, jak i regionalnych. W związku z tym powiem tak: jesteśmy skazani na de facto sukces
– podkreśla Rafał Szmytke.
Prezes POT zwraca uwagę, że Polska wyróżnia się w Europie także innym kluczowym atutem.
Poza tym w Polsce mamy wiele atutów, których już Europa się poniekąd wyzbyła. Jednym z najważniejszych to jest bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. A wiemy, że w rozwoju turystyki właśnie temat bezpieczeństwa stanowi kluczową rolę
– zaznacza.
Kongres Turystyka Przyszłości
Kongres Turystyki Przyszłości, który potrwa do 26 września, to forum dialogu i wymiany doświadczeń. Eksperci rozmawiają m.in. o cyfrowych innowacjach, zrównoważonym rozwoju i odporności branży na globalne wyzwania, od zmian klimatycznych po rosnące oczekiwania podróżnych.
Obecny kongres dla polskiej turystyki ma, powiedziałbym, ogromne znaczenie. Z tego powodu chociażby, że te kongresy odbywają się dosyć rzadko. Ostatni był w 2016 roku. W związku z tym warto, aby wszyscy interesariusze tematu, jakim jest bardzo ważny dział polskiej gospodarki – turystyka – raz na jakiś czas się spotkali, wymienili doświadczeniami, bo zmienność świata jest tak ogromna, że warto wymieniać się doświadczeniami, rozmawiać o problemach, tak aby w codziennej pracy było nam łatwiej
– tłumaczy Szmytke.
Polska Organizacja Turystyczna – ambasador kraju
Prezes POT przypomina również, jak istotną rolę w budowaniu wizerunku Polski odgrywa promocja zagraniczna.
Jesteśmy agendą rządową odpowiedzialną za promocję Polski na całym świecie, za pośrednictwem naszych kilkunastu ośrodków zagranicznych i dużych kampanii, które w ostatnim czasie mieliśmy okazję robić. Namawiamy, zachęcamy turystów z całego świata do tego, żeby odwiedzili nasz kraj
– podkreśla.
Według badań POT, Polska zdobywa też naturalnych ambasadorów wśród odwiedzających.
A tutaj, jak już przyjeżdżają ci turyści, to jestem przekonany, a to też wynika z naszych badań, że wracają do swoich miast, miasteczek, do swoich krajów, do rodzin i przyjaciół jako ambasadorzy Polski, polskiej turystyki. Bo to, z czym się tutaj spotykają, przekłada się na to, że wracają po prostu zadowoleni, zachwyceni.
Przyszłość w różowych kolorach
Szmytke nie kryje optymizmu co do dalszego rozwoju branży.
Dlatego też wnioski stąd płynące bardzo mocno przyczynią się do tego, aby przyszłość polskiej turystyki jawiła się tylko w pięknych różowych kolorach
– podsumowuje.
Kongres w Kołobrzegu staje się miejscem, w którym praktycy i eksperci wspólnie kreślą obraz turystyki jutra – nowoczesnej, bezpiecznej i otwartej na globalne wyzwania.