Wśród polskich prezesów wciąż dominuje ręczne sterowanie przedsiębiorstwem
Spośród ankietowanych prezesów polskich firm ponad 86 proc. uważa, że strategiczne decyzje powinny być podejmowane odgórnie. Jednocześnie blisko połowa prezesów firm zagranicznych (46 proc.) ufa w umiejętności swoich zespołów podejmowania właściwych decyzji biznesowych. Z kolei prawie trzy czwarte polskich CEO (74 proc.) chętniej nagradza konkretne osoby za wkład w realizację strategii niż zespoły za kolektywną pracę i wysiłek. W zagranicznych firmach proporcje pomiędzy tymi zachowaniami dzielą się dokładnie po równo – wynika z badania CEO Outlook Survey 2022 przeprowadzonego przez EY.
Od transformacji gospodarczej dużo zmieniło się w sposobie, w jaki funkcjonuje polska gospodarka. Prostszymi okazują się jednak reformy systemowe na szeroką skalę, niż zmiana tego w jaki funkcjonują osoby zarządzające przedsiębiorstwami.
Takie są wnioski z badania CEO Outlook Survey 2022 przeprowadzonego przez EY. Badanie przeprowadzono w 45 krajach na całym świecie. Pytania zadawano CEO firm z 13 sektorów w okresie listopad-grudzień 2021. Ankieta w Polsce objęła 50 prezesów dużych firm.
Prawie 9 na 10 polskich prezesów (86 proc.) którzy uczestniczyli w badaniu EY jest zdania, że strategia powinna być realizowana odgórnie. Tylko 14 proc. prezesów ufa, że ich zespoły mogą podejmować trafne decyzje strategiczne i je z sukcesem wdrażać.
To diametralnie różny wynik od globalnego. Blisko połowa (46 proc.) prezesów firm zagranicznych ufa w umiejętności swoich zespołów podejmowania właściwych decyzji biznesowych, jedynie 54 proc. prezesów globalnie wierzy w sukces odgórnie realizowanej strategii.
Równolegle, jedynie 24 proc. prezesów polskich przebadanych firm ma przekonanie, że posiada wystarczająco dobry zespół, by powierzyć mu wdrożenie strategii w firmie. Aż trzy czwarte ankietowanych zadeklarowało, że chętnie korzysta z pomocy zewnętrznych doradców, aby założenia strategiczne były szybciej wprowadzane w życie.
Globalnie natomiast rozkład głosów zarządzających firmami wierzących w umiejętności własnych pracowników i skłonnych korzystać z pomocy zewnętrznych doradców rozkłada się niemal po połowie (53 proc. do 47 proc.).
Ręczne sterowanie firmą
Z naszego badania widać wyraźnie, że polscy top menedżerowie wciąż tkwią w epoce, w której królowało ręczne starowanie firmą i wciąż mają opory przed większym delegowaniem decyzyjności na pracowników niższych szczebli. Tego typu myślenie może okazać się szczególnym obciążeniem zarządów polskich firm w kryzysie, coraz wyraźniej rysującym się na gospodarczym horyzoncie gdy o losach firmy może zdecydować elastyczność w radzeniu sobie z potencjalnymi problemami
– mówi Arkadiusz Gęsicki, Partner odpowiedzialny za działalność EY-Parthenon w Polsce i krajach bałtyckich oraz Lider EY-Parthenon w Regionie CESA.
Paradoksalnie, jednym z większych wyzwań, które widzą przed sobą rodzimi CEO w realizacji strategii jest zdobycie przywiązania pracowników (17 proc. i jest to problem numer dwa, zaraz po szybkim i efektywnym wykorzystaniu danych do śledzenia rozwoju firmy), podczas gdy na świecie entuzjazm pracowników w realizacji strategii jest na dalszym, czwartym, miejscu, z 13 proc. wskazań.
Polscy pracodawcy, pamiętający dobrze lata kryzysu gospodarczego i wysokie bezrobocie, mają jeszcze poważną lekcję do odrobienia w zakresie zarządzania pracownikami. Wiadomo, że bardziej zaangażowani i skuteczni są pracownicy, którym powierza się odpowiedzialność za losy firmy i możliwość realizacji własnych rozwiązań. Krajowi CEO już wiedzą, że zaangażowanie jest potrzebne, nie potrafią tego jednak przełożyć na atmosferę zaufania w firmie i rozdzielenie władzy pomiędzy pracowników młodszych rangą
– mówi Arkadiusz Gęsicki.
Trudne warunki podnoszą znaczenie reputacji
Prezesi w badaniu przygotowanym przez EY wskazują cechy lidera potrzebne, aby odnieść sukces w warunkach post-pandemicznych: zarówno w Polsce i jak globalnie najważniejsze są wizja i determinacja – wskazywane przez odpowiednio 24 i 25 proc. respondentów. Pewne różnice pojawiają się na dalszych miejscach; polscy liderzy stawiają bardziej na inteligencję emocjonalną (20 proc.) i wytrwałość (16 proc.), a międzynarodowi – wysoko stawiają otwartość i przejrzystość (16 proc. wskazań).
Otwartość, na którą stawiają międzynarodowi liderzy, niesie za sobą również zaproszenie do współpracy w zespołach i większą chęć wspierania różnorodności w organizacji
– zauważa Arkadiusz Gęsicki.
Również w Polsce rośnie rola ESG
Ciekawe są również odpowiedzi prezesów na pytanie o kluczowe zagadnienia dla nich i dla firm, którymi zarządzają. Globalnie, trzy kluczowe pozycje zajmują kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem – poprawa wpływu firmy na środowisko z wyłączeniem kwestii ochrony klimatu (21 proc. wskazań), większy nacisk na różnorodność (15 proc. odpowiedzi) i ochrona klimatu (13 proc.). W Polsce również wskazaniem numer jeden jest poprawa wpływu firmy na środowisko (26 proc.), ale już kolejnym wskazaniem jest poprawa corporate governance (18 proc.), co udowadnia obiegową tezę o tym, jak dużo rodzime firmy mają do zrobienia w tej ostatniej kwestii.
Wysoka pozycja ESG w badaniu wyraźnie wskazuje na rosnącą rolę przedsiębiorstw w kształtowaniu szerszego otoczenia biznesowego. Z polskiej perspektywy to bardzo cieszy i pokazuje coraz większą świadomość, jak dużo w tym obszarze jest jeszcze u nas do zrobienia. Obok ESG coraz bardziej istotną kwestią w zarządzaniu staje się również technologia – prezesi ankietowanych firm jasno wskazują, że jednym z najważniejszych wyzwań przed nimi stojących jest efektywne zastosowanie nowych technologii w zarządzaniu. Od tej drogi nie ma odwrotu
– mówi Arkadiusz Gęsicki.
O badaniu
Ankieta CEO Outlook Survey 2022 jest częścią serii CEO Imperative, wskazującej kierunki działania, które mają pomóc prezesom w określeniu i ewentualnym przeformułowaniu sposobu funkcjonowania zarządzanych przez nich organizacji.
Badanie przeprowadzono w 45 krajach na całym świecie. Pytania zadawano CEO firm z 13 sektorów w okresie listopad-grudzień 2021. Ankieta w Polsce objęła 50 prezesów dużych firm. Badane przedsiębiorstwa w 82 proc. stanowiły firmy notowane na giełdzie, a spośród nich 78 proc. to spółki portfelowe funduszy private equity.
EY-Parthenon to jedna z największych globalnych organizacji doradztwa strategicznego zatrudniająca ponad 6500 specjalistów. Pomagamy prezesom firm i liderom biznesowym opracowywać i realizować strategie transformacyjne w całym przedsiębiorstwie, aby kreować długoterminową wartość dla wszystkich interesariuszy.
Zobacz też: Polskie przedsiębiorstwa ograniczają zakupy i boją się dalszego wzrostu kosztów działalności
MD