Wspólna inwestycja Orlenu i PERN. Uruchomiony został nowy rurociąg
PKN Orlen wspólnie z PERN uruchomił rurociąg paliwowy na trasie Boronów-Trzebinia. Rocznie ma nim być transportowane 1,5 mln metrów sześć. paliw – poinformowały spółki w komunikatach. Orlen rozbuduje też terminal w Trzebini. Koncern przewiduje, że łączna wartość wykonanych prac, które potrwają do końca 2023 r., przekroczy 200 mln zł.
Nowo powstały odcinek liczy 97 kilometrów i prowadzi od bazy paliw PERN w Boronowie do terminala paliw PKN Orlen w Trzebini. Według koncerny zwiększy on bezpieczeństwo, stabilność i szybkość dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce.
Nowy, prawie 100-kilometrowy odcinek rurociągu, który powstał na trasie Boronów-Trzebinia, zwiększa do ok. 350 km, zasięg transportu rurociągowego paliw produkowanych w rafinerii w Płocku. Przede wszystkim jednak gwarantuje najtańszą, najszybszą i najbezpieczniejszą ich dystrybucję, a co za tym idzie stabilność dostaw paliw na stacje w południowych regionach Polski.
– powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Jak istotna ze strategicznego punktu widzenia jest to inwestycja podkreślił też prezes PERN Paweł Stańczyk:
Transport rurociągowy to zwłaszcza dzisiaj kluczowy element surowcowego i produktowego łańcucha dostaw, od którego zależy sprawność całego systemu, jakość surowca i paliw oraz szybkość ich dostarczania do klienta. Rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia to uzupełnienie brakującego ogniwa wcześniej istniejącej magistrali. Nie tylko zwiększamy zasięg naszych rurociągów, ale i kontynuujemy rozbudowę baz, zwłaszcza w strategicznych nadmorskich lokalizacjach, tym samym poszerzając możliwości sprowadzania ropy naftowej i paliw z różnych kierunków świata.
Inwestycje za 200 mln
Rurociąg Boronów-Trzebinia przebiega pod ziemią, przez tereny 11 miejscowości województwa śląskiego i małopolskiego. Nowy odcinek stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych na trasie Płock – Koluszki – Boronów w kierunku terminala paliw w Trzebini.
Orlen podał, że zbudowanie nowego odcinka rurociągu, a co za tym idzie zmiana sposobu dostaw produktów do terminala w Trzebini z kolei na rurociąg, wiąże się z szeregiem inwestycji. Ich realizacja potrwa do końca tego roku, a wartość wykonanych prac przekroczy 200 mln zł. Wśród inwestycji są m.in. modernizacja istniejących zbiorników magazynowych, budowa dwóch nowych zbiorników naziemnych, każdy o pojemności 10 tys. m sześc., a także modernizacja i rozbudowa infrastruktury technologicznej na terminalu. Realizacja ich planowana jest na najbliższe miesiące.
Dodatkowo prezes Orlenu zapowiada rozbudowę baz paliw.
Chcemy w ciągu dwóch lat rozbudować bazy paliw o około 100 tys. ton, szczególnie te zlokalizowane przy rurociągach produktowych.
– powiedział prezes Daniel Obajtek
Napełnienie rurociągu Boronów-Trzebinia i pierwsze tłoczenie oleju napędowego odbyło się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie trwa rozruch technologiczny. Po jego zakończeniu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. rozpocznie się regularny transport oleju napędowego. Natomiast uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu, czyli przesyłu oleju napędowego i benzyny, planowane jest w trzecim kwartale tego roku.
PERN podał w środę, że dotychczas zostało oddanych 20 magazynów na produkty naftowe o łącznej pojemności 574 tys. m sześc. oraz 590 tys. m sześc. pojemności na ropę naftową. Obecnie PERN jest w trakcie budowy kolejnych 8 zbiorników w 4 lokalizacjach oraz uruchomił przetarg na zaprojektowanie 3 magazynów w nadmorskiej bazie paliw w Dębogórzu.
Zobacz także: Orlen pozostaje w Formule 1, ale zmienia zespół. Ma to otworzyć koncernowi drogę do rynku japońskiego
MO