W ubiegłym roku wartość eksportu polskiej żywności była rekordowa
Pomimo trudności na rynku międzynarodowym w ubiegłym roku odnotowano dalszy wzrost wartości polskiego eksportu żywności. Osiągnęła ona rekordowy poziom 47,6 mld euro (223 mld zł). To o 26,7 proc. więcej niż przed rokiem. Jest to efekt m.in. odrodzenia branży gastronomicznej i hotelarskiej po trudnych latach pandemii.
W tym samym okresie import towarów rolno-spożywczych wyniósł 32,1 mld euro (ok. 150 mld zł). Był tym samym o 28,6 proc. wyższy niż przed rokiem. Dodatnie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie 15,5 mld euro (73 mld zł), o 23 proc. wyższym niż w 2021 r.
Rosnące ceny po wybuchu wojny
Wpływ na przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej przez krajowych eksporterów miały rosnące ceny transakcyjne produktów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym, które odnotowano po rozpoczęciu konfliktu zbrojnego w Ukrainie.
Skłonności do deprecjacji złotówki wobec euro były czynnikiem wspierającym konkurencyjność cenową polskich produktów rolno-spożywczych. Ponad 80 proc. wpływów uzyskanych z eksportu żywności do UE wygenerowała sprzedaż do krajów strefy euro.
Odrodzenie po pandemii
W pierwszej połowie 2022 r. wreszcie odżył po pandemii unijny sektor hotelarski i gastronomia. Wraz z rosnącymi cenami żywności w krajach UE generowało to zwiększony popyt na konkurencyjną cenowo i jakościowo żywność z Polski.
Uzyskiwane dobre wyniki w eksporcie były także konsekwencją aktywności krajowych przedsiębiorców w kierunku dywersyfikacji relacji biznesowych. Działo się to zarówno na rynkach krajów unijnych, jak i krajów trzecich, dzięki umiejętności dostosowania oferty asortymentowej do zróżnicowanych preferencji konsumentów zagranicznych.
MD